Min mulliga gerbil!
Hej! Jag har en gerbil som verkligen behöver gå ner i vikt. Jag har sett att hon bara blir större. Jag tycker att jag ger henne en bra kost, den består av: hårdbröd, morötter, gurka, ibland sallad, havregryn och lite gnagarblandning. Hon får också ca en näve hö och nåt att tugga på. Hennes partner dog också för ca 1 år sen.
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Hur gammal är hon? Kan röra sig om tumörer om hon är gammal och verkar ha en rund, "uppblåst" mage. Finns bilder i en tråd som var aktuell här för inte så länge sedan, använd sökfunktionen så hittar du nog :)
Men förhoppningsvis är hon bara mullig. Nyckelorden är kost och motion. Jag säljer foder via min hemsida (länk i signatur) som fungerar väldigt bra till gerbiler som behöver gå ner och/eller behålla en bra vikt, om du skulle vara intresserad av att testa det. Man kan även dra ner lite på kolhydrater som knäckebröd och havregryn. Försök att rasta henne utanför buren lite oftare om du inte redan gör det.
Du kan sluta (iaf för nu) med morötterna, gröten och brödet då de är söta och med mycket kolhydrater. Ge istället gröna grönsaker medans du får ner henne till rätt vikt. Helst lite motion varje dag (30 min om dagen brukar vara ganska lagom) annars lite längre tid varannan dag om du inte hinner
Tack för hjälpen! Ska försöka använda era tips!
Moiz: Jag ska känna om hon har någon knöl, men hon rör sig då väldigt bra. Hon hoppar runt i buren och gör grottor osv!
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker