Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 1724 ggr
Tsunamis
2

(S) Jirdar, Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp nu har ju mitt par fått ungar också som snart är leveransklara. Jag har ägt denna typen av gerbilsläkting tidigare men inte ett par med hona och hane så jag blev glatt överaskad av ungarnas otroligt lugna temperament. Inte som gerbilungar som lätt kan popp iväg i ung ålder  🙂

Shaws Jird är alltså en större släkting till gerbilen och kräver i stort sett samma skötsel, mat och bur (akvarium). Gärna ett något större ca 130L+ till två stycken. Djuren blir ungefär i storlek med en guldhamster eller degu, dvs mellan 200-300g stora. De i likhet med gerbiler bits väldigt sällan och är gärna aktiva på dagen när du är det.  Båda könen luktar samma, dvs nästan ingenting pga de är öken/stäppdjur.

Finns både honor och hanar till salu, kan även tas med till Alingsåsmässan Nolhaga den 6/7  + kanske något mer ställe efter det då jag åker runt en hel del med tåg.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2

Pappan, närbild.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

Mamman, något mindre än pappan.

MvH  Tsunamis

Anne.K
1

Sådana skulle man vilja ha här hemma :) så fina så. Kanske kan bli något aktuellt om några år :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
0

Hehe ja och framförallt snälla! Och lugnare än gerbiler skulle jag faktiskt säga.

MvH  Tsunamis

Anne.K
1

På så vis :) låter ju mysigt att de även är lugnare. Åh man blir ju så sugen. Men det får ju tyvärr vänta hos mig med nya djurarter tills min dotter blivit äldre och mer självgående så att man får mer fritid att tillägna djuren :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

moawi
0

Shit här sitter jag och blir sugen… Har dock problem med plats nu då jag trängs med 12 burar i mitt rum på typ 0 kvm och på toaletten. Mitt nya rum kommer inte bli klart förrän hösten så tills dess är det lite klurigt.

Du kommer inte ha fler till salu i framtiden tror du? Och hur länge lever de förresten, är det samma som gerbiler?

Tsunamis
0

#9 Oj helt glömt att svara sorry!! Mina förra levde 3 år så jag skulle tro att det är ungefär samma som gerbiler.

Jag kommer nog bara ha någon enstaka kull till. Det har inte varit så stor efterfrågan vilket är lite synd (kanske för att det inte finns fler färger?) och de kan ju lätt få 5-7 ungar i varje kull. De här kommer få åka med mig till Alingsåsmässan 6/7 iaf.

MvH  Tsunamis

moawi
0

#10 Åh vad synd, men jag kan samtidigt förstå det eftersom gerbiler är såpass mycket vanligare. Jag menar, det är svårt att få upp ögonen för ett djur som man inte visste fanns, även om dessa jirdar säkert skulle passa utmärkt i t.ex. en barnfamilj, speciellt som de är lättskötta och lugnare än gerbiler.

Åh, ännu en anledning att dra sig dit kanske… :) Vore kul att titta på ungarna. Men jag får som sagt vänta ett tag i så fall. Du vet i alla fall att jag är intresserad :)

ks.gerbil
0

Va söta dem va ser ut som små utomjirdingar ^^ Edit: haha det skulle ståt utomjordingar men utomjirdigar passar ju bra xD

Gerbil-hemsidan hittar du R