banan - farligt för tänderna?
Efter diskussionen som bubblade fram här så vill jag försöka reda ut detta. Banan - farligt eller ej?
OBS!
Kom ihåg att hålla god ton och utgå ifrån att alla skriver i all välmening. Inga påhopp eller pajkastning, tack.
Mvh Tassy - medarbetare
Jag tror inte banan är farligt om man ger det med måtta. Är väl lite som med våra tänder och socker, i liten mängd gör det ingen större skada men om man överkonsumerar så kan det göra stor skada.
Som Isabelle sa tror jag inte banan direkt är farligt om gerbilerna får det bara någongång. Själv har jag en liten ökenråtta som skulle döda för en pyttebit banan, så han får på sin födelsedag. :)
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

godis är inte bra för våra tänder heller..jag ger ändå sällan mina djur banan. men deras fördel är ju ändå att deras tänder växer.
jag ger våra torkade bananbitar ibland men det är sällan och de älskar det
ger dem lite andra onyttigheter med men som sagt det är ju godis och vi äter väl godis vi med som jag vet, så varför ska man skilja djur och människa
lite osäker på om det är farligt eller ej men så länge de älskar det så får de det (max 1 bit i veckan)

Gerbiler har väl starkare tänder än oss människor. Och om man ser till deras livslängd så tror jag inte det hinner hända så mycket med deras tänder…. jämfört med en människa som ska ha sina gaddar i mååååånga år. Så jag tror inte det är så farligt med lite godis. Kanske har fel… men man lever ju bara en gång. Lagom är ju bäst förståss ….. varierad kost där de får i sig allt de behöver… så kan man ju med gott samvete ge dem lite godis…
låt dem njuta!

Hjul - Farligt för gerbilerna?
Det finns det olika åsikter om och heller inga direkta bevis för att det är farligt. Personligen låter jag inte mina gerbiler springa i hjul.
Jag ger inte heller mina gerbiler banan. Det finns så mycket annat gott och nyttigt att ge dem ist som man inte har några misstankar om.
Om jag tror att det är farligt att ge dem banan någon gång ibland? Nej, det tror jag inte. Men jag anser det onödigt.
Jag tror heller inte att det är farligt för gerbiler att springa i hjul någon gång ibland. Men jag låter dem inte göra det heller.
lite offtropik på den här tråden med springhjul men #6 har du läst tråden på zoonen??
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1007284
den ger bra info om varför de inte är bra och farligt med springhjul
Jag har gett mina gerbiler torkad banan från zooaffären någon enstaka gång. Färsk banan är ju kladdigt och efter vad jag har förstått så är inte gerbiler så förtjusta i kladdig mat.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

En del gerbiler äter gladeligen kladd :P Men inte alla. Hanar är ofta mindre kinkiga än honor. Iaf är det så här :) Jag har lite torkad banan i minas mat. Jag anser inte att det är farligt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#7 Javissst har jag läst den. Men jag pratar inte om "logiska bevis" man tycker är självklara. Utan jag menar rikiga undersökningar där man kanske låtit gerbiler springa olika mycket i hjul och undersökt deras ryggar mm. Det blir alltså djurförsök så jag önskar inte att denna unersökning ska ske. Utan jag nöjer mig med mina "logiska bevis".
Nog med OT.

Om en gerbil skulle råka hitta en torkad banan i öknen så är jag ävertygad om att han skulle äta upp den :)

Våra småttingar börjar gilla kladdig mat mer och mer nu…..
barnmatsburkarna går hem och potatismos, rotmos och pasta, färsk banan är mumsigt och gröt ska vi testa i gelgen. Men oftast blir det torrfoder, popcorn och knäckebröd. Nötter och frön av olika slag samt majsflingor och havregryn….
Gjorde köttfärsbiffar i ugnen för ett tag sen och då gjorde jag en utan fryddor fast med lite riven lök och riven morot i. De älskade det! Hur ofta/mycket kött bör/får man ge dem?

#11..mm förstår vad du menar..å andra sidan, finns banan naturligt i öknen..eller stäppen?
skämt å sido, jag tycker nästan vi är lite för petig vad det gäller just att inte ge banan åt gerbiler.
Allt som ar farligt utan att vara livsfarligt gar val ibland, men fragan ar hur bra det ar. Jag har sjalv sett skador gerbiler fatt av att springa i hjul t.ex.
Banan… om det endast ar minimalt fratande for tanderna ser jag faktiskt inte poangen med att tjafsa om det. Deras tander vaxer precis hela tiden och lite banan kommer inte att forstora nagot permanent tack vare det. Det finns val ingen har som ger banan varje dag? Jordnotter t.ex. kan ju ge stora problem om de ater for mycket av det.
Jag ar dock ingen som chansar med saker nar det galler mina djur, sa skulle det finnas nagot som sa att banan var skadligt for gerbiler sa skulle jag inte ge det alls. Det finns ingen anledning till att chansa, "ar det daligt eller inte? Jag provar".
Banan ar beroendeframkallande forresten. 
Jag anser att eftersom gerbiler är gnagare (vilket innebär att de byter sina tänder kontinueligt, de slutar aldrig växa, så vida inget extremt händer) så hur i hela världen ska bananer kunna skada tänderna? Banan är väl inte värre än till exempel russin? Det rimmar väldigt illa i mina öron det där…
Jag menar? Hur många får hål i tänderna över en natt? eller ens inom ett par veckor? Visst, gerbiler har annan typ av tänder, men ett hål kommer inte så himla fort. De har ju trots allt tillräckligt hårda och tåliga tänder för att gnaga, de kan inte var så känsliga? Är jag ensam i denna åsikt?
Vad gör just banan så himla hemsk mot andra sötsaker? Om vi isolerar våra gerbiler från allt sött, vad händer då? Om vi skyddar dem mot allt farligt, vad händer? Inte tror jag de blir starkare och motståndskraftigare? 
Såvida man inte överkonsumerar sötsakerna grovt ser jag inget fel alls i att ge det som godis ibland. Anledningen till min åsikt är att annars har vi ju snart smällfeta gerbiler, således har det inget med tänder att göra, som de ju byter helt på någon vecka.
Finns det ens något fall där en gerbil har fått hål i tänderna, eller vad har utlöst detta? 
jag håller med tassy där
hur mycket håller vi oss undan sötsaker?? ger vi inte våra barn (de som har alltså) sötsaker, hundar och katter får ju sitt godis så varför ska inte gerbiler få??
man ska ju inte överkonsumera det till dem men jag tycker att de borde få
banan, jordgubbe etc det är ju godis för dem precis som winegummi, choklad etc är för oss o det verkar vi vilja ha
det här är inte något påhopp på någon utan jag tycker att man kan få ge sina gerbiler vad man vill om det inte dödar dem eller skadar dem allvarligt

#16 håller med, däremot är det egentligen ingen ursäkt med att vi ger barn eller själv äter sötsaker. visserligen är det skillnad mellan godis och frukt. Ren godis för oss är ju skadligt, alla E265 hej å hå är rent skadligt. Något som inte finns naturligt i frukter.
jo det kan jag hålla med om
bästa godiset för oss är ju frukt det med, men men det är inte alltid lika gott (det har jag lärt mig genom uppväxten då man hade en far som köpte godis varje dag och 2 liter dricka, glad att jag har tagit mig ur det på väg ner i vikt igen tillslut)
brukar köpa vindruvor istället för winigummi ibland och det delar jag glatt med mig till våra små
men som sagt nu tog jag oss bort från ursprungliga tråden
tillbaka till bananer nu
Jag anser att: Ju mer vi pjoskar med våra djur desto mer intoleranta GÖR VI dom.
Hälsningar Malin

jag har aldrig gett banan, men inte för att jag tänkt att det skulle vara skadligt. man har ju ett sunt förnuft också, klart man inte slänger in en hel banan till gerbilerna :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
ne de finns ju torkade bitar att köpa, alt att torka själv för de som vill det, tar oftast 1 bit och delar den till mindre, och jag ser att våra älskar det
slänga in en hel banan det vore som att slänga en godispåse stor som en cheva van till en unge om man ska jämnföra storleksmässigt
Bananer innehåller Mycket tryptofan det är ett ämne som är bra för hjärnan, styr över serotonin o melatonin, det fungerar bra att ge till hundar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.