Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 496 ggr
Ikajo
2013-06-20 08:32
0

Avmaskning

Hej, jag misstänker att än av mina gerbiler kanske har fått mask. Han har en lite för tydlig ryggrad för min smak. Finns det något bra sätt att avmaska gerbiler?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anne.K
2013-06-20 10:05
0

Det enklaste om man vill slippa besöka veterinär är att köpa axilur på apoteket. Dock blir det en längre behandling på 5 dagar och kräver att man städar bur + saker första dagen och sista dagen och även spritar, kokar för att verkligen ta död på sånt som hamnar i buren. Annars besöker man veterinären med sin gerbil och ber att få stronghold utskrivet och detta droppar man i nacken en gång och kräver ingen längre behandling. Dock bör man väl fortfarande städa igenom buren ordentligt.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2013-06-20 10:10
0

Obs! Har du fler gerbiler så är det bra att avmaska även dessa samtidigt fär att försäkra att de inte blivit angripna.

ks.gerbil
2013-06-20 11:27
0

som achagra säger finns det två sätt, jag gjorde hos veterinären då dem hade öroninflammation och veterinären gav dem stronghold för att vara säker att vi fick död på allt som kunde ha gjort skada (då dem även va från djuraffär och kunde ha maskar man vet ju alldrig), det kostar lite mer tror jag men om man är ny med gerbiler och medicinering och känner sig inte bekväm med krångla med en gerbil för att få medicinen i fem dagar 😉 kan det va en bra alternativ att gå till veterinären och få hjälp med det, det är upp till vad du själv känner 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R

Anne.K
2013-06-20 11:30
0

#3 lite OT nu men jag heter inte längre achangra här på forumet :P bara en liten notis till dig. Ursäkta Mitt OT.

ks.gerbil
2013-06-20 11:34
0

XD oj förlåt hahah jag är lite efter här haha klart du ska säga till mig 😂🤪

anne.k menar jag

Ikajo
2013-06-20 16:22
0

Nu är jag knappast ny när det kommer till gerbiler. Jag vet inte hur gerbiler brukar reagera på mask men hans pappa dog under natten och ett av HANS symtom var avmagring. En hona dog under våren, också väldigt avmagrad. Det är därför jag funderar på om det kan vara mask. Ingen annan har insjuknat på det sättet.

Anne.K
2013-06-20 19:31
0

Har du sett något i deras rumpor som kryper? Eller sett något avvikande i avföringen? Jag skulle iaf avmaska till en början för att se om de blir bättre. Ring även till en kunnig veterinär och rådfråga angående symptomen.

Ikajo
2013-06-20 20:17
0

Jag har egentligen inte sett något avvikande, utöver just avmagringen. Är inte helt säker på att pojken har mask, ingen av de andra har uppvisat några symtom heller…
Jag bor precis vid SLU, det är ändå inte säkert att de vet något om gerbiler…

Anne.K
2013-06-20 20:51
0

Du kan ringa till en veterinär placerad någon annanstans i sverige som har mer kunskap om gerbiler och rådfråga. Fågelkliniken har väl kunnit folk när det gäller gnagare? Sedan i göteborg på blå stjärnan typ exotiska avdelningen har kanske också någon kunnig du kan ringa och rådfråga.

ks.gerbil
2013-06-23 13:41
0

Här står det lite om maskar http://www.gerbilforeningen.se/pages/mask.html det finns kanske information som kan hjälpa.

blå stjärnan har väl kunniga veterinärer som kan gnagare eller har jag fel?