torrfoder bra till gerbiler?
Jag har kollat runt lite på råttor och hittade ett bra recept på torrfoder om man har råttor, och jag undrar om jag kan använda det receptet till mina gerbiler också?
2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö
Jag har alltid blandat egen man till mina gerbiler och det är ju typ exakt samma saker som är i min gerbilblandning.
Men om man ska ha torrfoder för hund, vad är det för slags torrfoder man ska ha? finns ju så många olika.
Nu är inte jag så duktig på just näringslära. Men de där ingredienserna fungerar men kanske att du tar ett färdigblandat gerbilfoder (gerbil nature t.ex.) och har som bas till det receptet så fungerar det ju. Men vågar inte svara på om receptet fungerar för sig självt till just gerbiler. Hoppas någon som är duktig på gerbilens näringsvehov kan svara :) . När det kommer till hundmat (du kan även använda kattmat) så är det ett bra proteininehåll man vill åt. Så då är de dom dyrare fodrerna som man ska köpa (inte de från mataffärer). Det ska gärna vara kvalitetsfoder.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
ok då vet jag, jag har gerbil nature i deras mat redan =)
Det låter som bra ingredienser men jag kan inte svara på hur det är med näringen utan att sitta och räkna ut det. Men vad man bör ha i åtanke är att råttor ska ha betydligt mer protein (tror jag det var) än gerbiler så om det är anpassat till råttor så kanske det är för proteinrikt. Linfrönen skulle jag skippat för säkerhets skull då det innehåller blåsyra som kan vara farligt både för djur och människor i för stora mängder. Och eftersom gerbiler är så pass små och inte som människor så kan det nog vara lätt att överdosera.
jaha de visste jag faktiskt inte, men då vet jag. då ändrar jag inte på något på den maten som dom har nu. för den är en blandning som är för gerbiler. =)