Hjälp måste omplacera!
Hej alla! Har två gerbiler som behöver omplaceras pga bråk. Bill, ca 3 år, köpt i djuraffär så vi vet inte riktigt. Han har hängt med oss i två fina år och är vit med svarta ögon. Han är lugn och snäll, lite blyg och lat. Han är ej handtam men busar o hälsar gärna i buren. Sigge, 1 år lite drygt, köpt hos uppfödare. Han är busig och pigg, älskar att utforska. Han är hyfsat handtam, och i rätt sällskap kommer han att kunna tränas att gå upp i handen. Han är snäll som tusan han med. Båda söker ett nytt hem o en ny burkompis. Vi har pga bråket delat vår stora grupp, och vi har helt enkelt inte plats för så många burar. Vi o killarna finns i södra stockholm.
Åh dom har ju bland mina favoritfärger på gerbiler… Har tyvärr inte plats för en till bur och dom är för gamla för att sätta ihop med mina pojkar.. 😕Men hoppas du hittar ett bra hem till dom!
Åh vad synd. Ja jag hoppas också det!
Jag har precis kommit ner från fyra burar till tre, annars är jag vann vid omplacerade djur. Men redan tre burar är ganska mycket att hantera och jag har tre väldigt unga djur som jag vill ha tid och energi till. Jag hoppas att det löser sig. Kolla på FB om du har någon vän som skulle vilja ha ett husdjur! Då kan du ju alltid följa upp din gosungar och hjälpa till än om de hamnar långt bort!
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Äsch, en duna till kan du väl ta? Du får den på köpet! :D
Jag håller mig till tre burar, jag har bara en ensam hona och hon fullkomligt vägrar att få sällskap. Du får fortsätta leta helt enkelt.
#7 Haha, självklart! Skämtade bara :)
😉
Bump!
Har en som är intresserad av Sigge. Frågan är vad jag ska göra med Bill. Någon?
kan du inte ha kvar honom? han är så pass gammal att det gör nog kanske inte så mycket…
Jo jag vet, men han verkar så ängslig nu när han får vara själv. Går det att sätta ihop vuxna gerbiler igen? Hans bror bor nämligen med Sigges bror (3 år och 1 år gamla) och alla fyra bodde ihop förut. Hade varit skönt om man kunde få ihop de andra tre igen. Kan vara värt ett försök.
De glömmer varandra på två veckor så det är en väldigt liten chans att det går. Jag skulle definitivt inte prova. Har du inte en gammal hona som han skulle kunna bo med? Jag har haft massa par med den kombinationen, inget bråk och de är väldigt fina tillsammans. Vanligtvis får man inga ungar eftersom honan är för gammal.
jag har en ensam hona på snart ett år som inte vill vara med andra honor och som kanske föredrar en hane, hade hon varit två år så skulle jag kunna ta honom men jag är rädd för att det kan bli ungar…men jag kan rådfråga en person ifall han fortfarande är fertil eftersom han är 3 år
Det är väl inte så mycket hanen som honan du ska oroa dig för i så fall… Jag har haft fler par som vart hona-hane än hona-hona och hane-hane och bara en gång har det blivit ungar. Att honan var då väldigt gammal och borde egentligen inte kunnat fått ungar. Men i vanliga fall är det rätt lugnt så länge honan inte fått ungar sedan tidigare. Helt hundra är det väl aldrig men inte en jättestor risk heller.
En hona bör vara minst 2.5 år gammal och aldrig fått ungar innan om man ska placera en hona och hane i par för minimerad risk för ungar. Fast helst ska honan vara 3+ år gammal för att risken ska va så minimal som möjligt… Han däremot kan producera ungar hela livet så det är viktigt att honan är steril om den ska bo med en hane.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Han = hanen (mobilen missade två bokstäver :P )
ja, min hona är alldeles för ung och ingen bra avelsmaterial eftersom hon har ingen stabil mentalitet så det får bli när hon blir mycket äldre.
Jag har haft honor som har varit bara året när de flyttade ihop med en hane utan att få ungar och honan som faktiskt fick ungar var ca 2,5 år. Risken är liten! Den finns men är liten. Mycket som ska klicka för att det ska bli ungar.
#20 jag rekommenderar verkligen inte att man sätter så unga honor ihop med hanar. Man har hört mycket om hoppsan kullar på honor som folk trott vara sterila. Det är dock alltid en risk att få ungar oavsett ålder. Men ju högre ålder desto mindre risk.
Ah va synd :( Aja får leta vidare..
Om det finns ngn möjlighet med transport uppåt mot Falun/Borlänge så har jag en ensam 3 årig gerbiltjej här hemma som säkert skulle uppskatta sällskapet.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Uh vet med säkerhet att jag inte ska uppåt i landet på ett tag.. Har ingen bil heller. Någon annan som kanske ska norrut?
#23 Kolla på "djurtransport.ifokus.se" och facebookgruppen "djurtransportshjälpen"
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
jag ska kanske förbi borlänge i slutet av augusti men detta är verkligen inte alls säkert. Om du inte har fixat transport tills dess så kan jag ju höra av mig när jag väl vet om jag ska dit eller inte ifrån stockholm.
Har kollat runt lite. Kanske hittat något. Ingen i Stockholm som är intresserad? Ingen som har en gammal hona?