Dräktig eller bara allmänt tjock?:s
Min gerbil hona Molly har blivit jätte tjock på bara några dagar. Jag fick henne när hon va bara några månader nu är hon ca 3år men jag köpte två honor men redan efter första dagen misstänkte jag att de va en kille men när vi tittade på henne/han få såg det ut som en hona men är min andra gerbil bara tjock då eller? Kan nån hjälpa mig skicka med lite bilder
Jag är ledsen att säga det men det där ser ut att vara tumörer i magen/livmodern det är inte så ovanligt på äldre honor. Hon undersökas av en veterinär men det ser inte ljust ut.
MvH Tsunamis
Ja de va de jag misstänkte:( vi ska fara och undersöka hade vi tänkt men märks det på beteendet för hon är fortfarande pigga å så:/ men tack för svaret så snabbt!! Mvh Helen
tycker oxå hon verkar gammal för att vara med barn, men jag trodde lika om min hona att hon hade ätit för mycket gott och lyxmat..men jag hade fel och hon födde 8 st små. men hade jag sett dessa bilder som finns på denna sida http://www.gerbilbreeding.com/preg.htm som jag fick av någon här på forumet så hade jag fattat direkt för hennes mage såg exakt ut sådär
tycker det ser ut som såna där bullar min hade på sidorna men det är svårt att säga när de sitter..lättast var att se när hon gick. min hona började bygga ett bo och visade sig inte dagen före och samma dag hon fick dem. undrade varför hon blev sån flitig byggare just då.😃
men om du har haft dem sen de var någon månad och haft dem i 3 år eller? då borde du fått ungar flera gånger om ifall en var hane och den andra hona. det är väl typ 2 saker de tänker på..mat och para sig🤔
vem vet kanske åldern börjar visa sig på henne och hon bara har ätit för mycket och inte rör sig lika som förut.
hehe 😃 ja men dom har försökt och parat sig (har sett ut som det) men då har den andra bara blivit sur sagt i från och sprungit iväg:/ men dom blev väldigt sent könsmogna också 🤔
men när jag köpte dom från affären sa dom att det var två honor men jag litar inte ritigt på djur affärer jag har försökt att kolla på dom och dom ser inte lika dan ut under
dom har inte varit så att så fort dom ser mat äter dom och hon är fortfarande pigg och så inge slöare en va hon va när jag fick henne🙂
kan försöka ta lite bilder på när hon springer:)
märks det av nånting på hanen när det är dags?
du kanske har råkat ut för samma som mig..köpte 3 hanar på arken zoo, men det var 2 och en hona. så nu är det 8 små oxå.
Om det andra är en hane så syns pungen mycket tydligt om han är fullvuxen. Så det är svårt att ta miste. Ta kort på den andra gerbilen gärna rumpan (under svansen förstås) så kan du få hjälp med könsbestämning. Dock misstänker jag också tyvärr tumörer. Känns hennes mage hård?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hon skulle ha blivit dräktig för länge, länge sedan om den andre hade varit en hane. Testiklarna är också väl synliga hos fullvuxna hanar. Jag tror ärligt talat inte ens att treåriga honor är fertila längre, och om de är det så skulle jag definitivt inte ropa hurra för en dräktighet, då det istället lika gärna kan ta död på en så gammal förstföderska.
Jag skulle gissa på tumörer, tyvärr. Jag undrar också om hennes mage känns hård?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Ser ingen pung på den till höger så det är två tjejer du har. De kan se ut att para sig då handlar det om Dominans och vem som bestämmer.
Fick själv avliva en hona åt en vän och den honan var 3 år och såg ut så där. Som en tennisboll runt magen men mager på axlar och rygg. 😕
MvH Tsunamis
ja asså hennes mage är inte hård men den är som uppblåst:( men hon är mager på axlar och rygg:((
Ta henne till veterinär så dom kan kolla på henne. Misstanken är ju tyvärr tumör och då bör hon få somna in när de blivit såpass stora för att inte utsättas för hemska smärtor när tumörerna spricker inuti henne.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Har haft en äldre hona som såg exakt likadan ut och tyvärr hade hon tumörer.
vi va till vetrenären han sa att hon hade en tumör men har visste inte om det var en livmoders tumör eller va de va men han sa att hon har lång tid att leva runt 1 eller 2 månader för den var så liten men så var det inte…… idag på lunch for min fina gerbil iväg på nya äventyr😭
jag minns fortfarande första gången jag såg dig då jag sa att du skulle bli min och du tittade på mig som om du sa att - ja de ska jag:) och så blev det två veckor senare så kom du och mimmi hem till mig.
Första gången jag höll dig somnade du i min hand!😊
men nu känns det tomt när du inte är här skuttar omkring och leker😢
Vad tråkigt, vila i frid🌺
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Nja nu får hon vila i frid 🌺
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Vila i frid ❤️
ja nu har hon inte ont längre❤️
Vila i frid sötnos! ❤️