Hur stort akvarium?
Om man skulle ha 4 gerbiler i ett akvarium hur stort skulle det behöva vara tycker ni?
200 l och över tycker jag 🙂
Skulle egentligen vara en dröm att ha ett jätte stort akvarium på typ 300-400 liter men sånt har vi inte plats för just nu :) Tänk så lyckliga de skulle bli!
Jag brukar ha som tumregel oftast att räkna 50 liter per gerbil. Så runt 200 liter och uppåt för fyra gerbiler med andra ord :). Det är viktigt med utrymme ju större flockar man försöker med för ju fler individer desto mer ökar också riskerna med bråk. Men förser man dom med gott om utrymme flera sovplatser och mycket mat så minimerar man riskerna för att iaf bråk om sådana saker uppstår.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja vi har ju 3 stycken nu och ett 160 liters akvarium, det är ju inget fel på det men ja som sagt skulle det vara så roligt att kunna ge dom ännu mer yta. Det där med att skaffa en fjärde är nog bara en dröm, lär inte bli så :)
Ibland undrar man om man bor i fel ände av landet, här uppe hittar man knappt några begagnade stora akvarium, de flesta är på bara 100 liter..
jag bor i mellersta norrland och fick tag i ett 325 l ganska lätt
Norrland ja, men norrbotten? =)
Inte sett nån som sålt något större här iallafall
Har man tama gerbiler så är 200L+ inga problem att ge dem men tänk på att i början är det bättre med ett något mindre akvarium eller i alla fall en väldigt liten nivå med spån för att kunna göra dem ordentligt handtama och intresserade av dig. Annars kan de lätt tycka det är roligare i buren än komma fram till sin ägare.
MvH Tsunamis
Ja dom som vi har nu har vi redan haft i 3 månader så handtama har dom hunnit bli :)