Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 691 ggr
[Ratface]1
2013-06-17 16:55
0

Hur gör jag?

Snälla halshugg mig inte nu.

För ett tag sedan så omhändertog jag tre st gerbiler varav 2 honor och 1 hane. Fick infon om att hanen skulle vara steril så att han skulle inte kunna göra små bebisar.

Jag har ingen erfarenhet av gerbilavel alls och döm av min förvåning när jag upptäcker 1 liten bebis i buren. Hade inte ens fattat att honorna var dräktig, kan inte ens säga vem av honorna som är mamman. Vi hade hört pip från buren en hel del och kikat så dom inte gnabbades med varandra, men inget bråk. Fattade inte att det var bebis (har väääldigt stort akvarium) och mamman hade tydligen grävt ner bebisen så vi fattade ingenting förren bebisen visade sig och var på väg att öppna ögonen, med andra ord i 14 dagar hade vi lyckats ungå bebis. Upptäckte när vi skulle  städa bur och en liten bebis kröp fram.

Nu över till mitt problem. När jag läst om gerbiler och avel efter upptäckten fick jag veta att gerbiler parar sig direkt efter förlossning så tydligen är honan gravid igen. Hur gör jag med hanen för att det inte ska bli en tredje kull direkt efter. Vill inte sätta honom ensam, men har ingen bebiskompis till honom utan bara vuxna och har hört att det är väääldigt svårt att introducera en fullvuxen gerbil till en liten flock på 2. Andra bekymret är ju då att jag vill inte att honan ska få en tredje kull. Så hur ska jag göra. Ska jag skilja på trion (låta pappan sitta själv)nu innan den andra kullen föds (om honan nu är dräktig) och hoppas på att det blir en liten bebishane som kan gå med pappan, dock får ju pappan i så fall sitta själv i 6 veckor? Elelr ska jag försöka introducera pappan för två st andra gerbilhannar som jag har här hemma? OM inte annat kanske det finns en liten 6-7 veckors bebis hane här i småland till salu, så är jag intresserad av att köpa en till pappa gerbil.

Ännu en gång, snälla halshugg mig inte, detta var absolut inte en planerad parning på något sätt alls.

Anne.K
2013-06-17 20:46
0

Det du ska göra är att flytta ur hanen på en gång och sedan står valen mellan att antingen vänta på nästa kull eller helt enkelt leta efter en hanunge att sätta ihop med din då ensamma hane. Men steg 1 är att genast ta ur hanen ifrån honornas bur.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Lilla_Myy]
2013-06-17 21:55
0

jag skulle vänta och se om nästa kull ger någon hane =)

[Ratface]1
2013-06-18 05:27
0

Tack så mycket för tipsen. Har plockat ut hanen nu, hoppas han klarar att sitta själv ett tag, men letar efter en bebishane i vilket fall.

[Lilla_Myy]
2013-06-18 19:32
1

Jodå dom brukar klara sig ett tag men han kan vara lite små ledsen. Se till att han har mycket att göra, mycket sågspån och gnagar-grejer.

[RedHood]
2013-06-18 22:13
3

Kan även säga till dig att misstag händer och ingen kommer hslshugga dig :) Det var ju inte ditt fel och du planerade det inte.

[Ratface]1
2013-06-19 13:35
0

Tyvärr så dog gerbilbebisen idag. Vet inte vad som hände, hittade den lille igår alldeles uppburrad och kall, bar på den innanför min bh för att den skulle få värme. Den var så tunn, var i så fint skick för bara några dagar sedan så fattar inte vad som hände. Försökte nappa den med lite sockerlösning och det tyckte den om. Piggnade till och började äta lite frön av sig själv. Fortsatte nappa lite då och då under kvällen, men hittade den död nu på morgonen.

[Lilla_Myy]
2013-06-19 18:02
0

men gud så tråkigt att höra =( men var den den enda som föddes eller finns det några kvar?