Akvarium till gerbil - vattenflaska?
Om man använder akvarium eller Samla-låda till gerbilerna, hur gör man med vattenflaskan?? Hur och var sitter den fast?

Virar runt ståltråd & krokar upp det över kanten :) eller så gör man detsamma fast fäster det i nät taket :)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Annars finns det sugproppar man kan sätta mot burväggen eller så kan man gör några hål i Samla-lådan så att själva flaskan är på utsidan. Det ska alltså vara tre hål, två för att fästa flaskan med hjälp av ståltråd och en där pipen sticks igenom så att de kan dricka. Har för mig att det finns artiklar om det, du kan använda sökfunktionen bredvid "Skriv inlägg".
Jag rekommenderar att inte göra några hål i din samla då det finns en ganska så stor risk att gerbilerna då lyckas göra hålet "lite större" och sedan hittar du förmodligen dom utanför buren :/
Kan man ha dom i en samlalåda över huvud taget? Tänker på kanterna som går in på kortsidorna?
#4 Det finns ju såklart alltid en risk att dom lyckas ta sig ut men det är ju många som använder samlan så gerbilerna kanske har svårt att "få tag i något" då plasten är flat överallt :)
Har fått hem ett stort gäng gerbiler och hade varit väldigt praktiskt att kunna ha dom i en samlalåda då vissa har lite för liten bur just nu.
#6 Med mycket spån, ett bra "ventelationssystem"/nät till tak och en massa kärlek så är jag övertygad om att dina småttingar kommer att stortrivas!! ;D
Jag har gjort små hål där jag satt i ståltråden till vattenflaskan på båda mina samlor och har inte haft några problem med det. Hålen är väldigt små, bara några mm i diameter. I locken har jag också borrat hål som är betydligt större och ingen av dom har ens försökt börja gnaga. Ger man dem tillräckligt mycket annan aktivering i buren brukar dom inte ge sig på plasten (så är det här hemma i alla fall) 🙂
Har en bur till två gamlingar som ser ut som en dunabur men är till marsvin. Den är nästan 90lång. 40 bred och 40 hög. När jag tog dom hade de bott i en liiiten musbur och blivit jättetjocka. Sen har jag tre hnar jag försöker hitta hem till som just nu bor i en miniduna som är för liten och två honor som bor i en ännu mindre bur men djup och full med grävmaterial iaf. De får va i en samlalåda på kvällarna men hade borrat hål för vattenflaskan ( hade mina hanstrar i den innan jag bygde ny bur till dom) så jag vågqe inte låta dom bo där. Men då kan jag skaffa samlalådor bara jag inte gör hål i sidorna. :)
Det blir jättevarmt i samla lådorna på sommaren! Den stod i skugga och hade bra ventilation men blev endå för varmt för min lilla tjej!😕
#10 Det ska inte ha med själva buren och om den är av plast eller glas att göra utan det är ventilationen eller rumstemperaturen i så fall. Om du bara hade borrade hål i plastlocket som hör till så kan det ha varit för lite. Nät är det bästa ur ventilationssynpunkt :)
#11 Hade klippt upp locket och häftat fast nät. Men med plast och spån så blir det varmt, i o för sig så är min dam lite äldre och väldigt känslig men ville bara dela med mig mina tankar & åsikter! 🙂
Jag har ett glasakvarium och taket är metallnät så det är bra ventilation. Ska se om hag hittar flaska med sugpropp idag.
Taket på vårt akvarium har två hål per glas-tak, så det blir som en liten kvadrat i taket.
Sedan har vi satt huset precis i närheten, och stuckit ned pipen från vattenflaskan i bra höjd så de kan klättra upp på huset och dricka, vattenflaskan hålls på plats av glastaket.
#14 Kan du tänka dig att visa på ett kort, förstår inte men det lät ju smart haha!