Gerbil sjuk, svar önskas snarast
Jag har en liten gerbiltjej här hemma som för någon dag sedan blev snorig, d v s fick rött sekret runt nosborrarna. Inatt upptäckte jag att hon hade blivit alldeles svullen runt nosen, men svullnaden var inte mjuk, utan kändes istället som en stor skorpa. Den är dock hudfärgad. Hon är fortfarande snorig och det visslar litegrann ibland när hon andas. Alltså undrar jag: Vad är detta för sjukdom, och hur botas den? Jag vill gärna ha koll på vad det är helst innan jag springer iväg till veterinären. Hennes två burkompisar har nu också blivit snoriga. Är det bara en vanlig rosslig förkylning, plus att hon har fått något annat, eller finns det ett riktigt namn på sjukdomen? Vill inte komma ovetandes till veterinären då det är långt ifrån säkert att de vet vad som felas henne.
Tack på förhand,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Om det klickar när hon andas kan det vara lunginflammation, då tror jag att hon behöver antibiotika för att bli bra.
Hoppas det löser sig!
Jag har fått svar på vad det var på zoonen. Nosdermatit har hon fått.
Mvh,
Moa
Var det någon veterinär där??? Jag skulle nog gå till veterinären och få det fastställt.
Vad är nosdermatit? Hur behandlas det? Smittar det?

Berätta gärna hur det går för den. Om den blir bättre osv.
Här är länken till diskussionen; http://zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1464254&fkeyword=
Vad har ni behandlat era gerbiler med mot nosdermatit?
Mvh,
Moa
stackarn.. :(
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com