Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 282 ggr
Ulla-britta
2020-08-03 21:33

Tämja gerbiler

Hej! Jag har två gerbiler här hemma som är ganska nya. Dom heter Ulla och Britta. Eller har haft dom i ca 3 veckor. Dom är dock köpta på djuraffär vilket jag nu vet i efterhand är dumt och ångrar det. Vilket därmed kan leda till att dom inte är handtama. Men hur som hälsa så är den ens ganska ”skygg” eller hon är super nyfiken och är ute och håller på i buren men så fort jag kommer så kommer hon fram och sedan springer hon iväg direkt. Hon har varit så ända sedan jag köpte henne och igår när jag skulle lägga ner henne (jag har kupade händer såklart) så bet hon mig. Det var första gången hon gjort så och är lite orolig.. Jag har försökt använda godis som t.ex solrosfrön, frukt o grönsaker, hasselnötter, torkad banan och deras vanliga mat. När jag ”tämjer” dom sitter jag korta stunder ca 2-3 ggr per dag men ibland mindre. Jag har handen o buren och låter den komma fram till mig men ibland försöker jag va lite snabb för att få upp den. Jag är ibland i deras bur, på golvet o ibland i badkaret. Någon som vet vad jag kan pröva eller om jag gör något fel? Behöver ha tips!

Annons:
ThatPie
2020-08-04 11:15
#1

Jag tycker det låter som att det går väldigt bra för dig! Du har kommit väldigt långt på de tre veckor du haft dem. Varför hon bet dig kan jag tyvärr inte svara på, då inget specifikt sticker ut i din förklaring och det är svårt att säga något konkret utan att själv varit där och läst av kroppsspråk m.m. . Att bli nafsad på eller till och med biten är i vissa fall en del av att ha gerbiler, så mitt tips är att inte göra en så stor grej av det. Fortsätt hantera dem som vanlig och var inte rädd för hon som bet till, det brukar snarare ha motsatt effekt.  Med tid kommer du att lära dig vad som kan stressa dem, men även att läsa av deras kroppsspråk och agerande. Så låt det ta tid och fortsätt som du gjort så kommer det gå jätte bra!

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: