Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 241 ggr
Emma,TBs Hamstiisar.
2020-07-07 14:35

Är det större chans att det funkar?

Hej! Är det lika stor chans att två st gerbiler ftån djuraffären funkar som från uppfödare. Alltså, behöver man vara orolig?🙂 Tack på förhand.

Annons:
91Marran
2020-07-07 15:00
#1

Uppfödare avlar för att de ska vara bra linjer på djur som fungerar ihop. Uppfödare avlar på kvalitet. Djuraffärer tar in djur som har avlats enbart på kvantitet. Alltså de föder inte en kul och följer upp utan bara avlar tills djuren inte orkar mer.

Mvh
Mig

ThatPie
2020-07-07 16:35
#2

Mja detta var en svår fråga. Jag har inte hört att djur från affär har svårare att hålla ihop än från uppfödare, gerbiler är så sociala att de alltid vill ha en kompis. Däremot skulle jag säga att om en chans finns så bör den vara mindre med djur från uppfödare. Dels är man mer selektiv med sina avels djur och antisociala beteenden skulle inte avlas vidare på. Men störst är att de generellt är friskare och har mindre risk för genetiska sjukdomar, vilket kan leda till att en av djuren går bort innan den andre. Vid en sådan händelse så är det bäst att introducera en ny kompis, vilket kan vara riskfyllt om man inte gör på rätt sätt.

Upp till toppen
Annons: