Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 333 ggr
Hutch
2/17/20, 10:19 PM

Dubbelbur?

Hej! Jag har ett 250 liters akvarium till mina tre gerbiler. Men har nu fått tag i ett till lika dant och tänkte dubbla ytan för gerbilerna. Men då till funderingen… Har för mig att jag läst nån stans att det kan bli trubbel i gruppen pga revirande om man har en SMAL gång mellan burarna. Kan det vara så? Hur sätter man smartast samman två akvarium annars? Tacksam för tips och tankar! //Hutch

Annons:
Chinesecrestedlover
2/17/20, 10:31 PM
#1

Hej! Kan inte så där supermycket om just gerbiler och revir…men kan försöka hjälpa dig med själva "ihop-sättande av akvarier".  

Hur man bäst går till väga skulle jag påstå beror på hur akvarierna ser ut. Handlar det om helglasakvarier eller har de aluminiumkanter eller liknande?  Har några idéer om hur man kan gå tillväga, men vilket alternativ som borde fungera bäst är beroende av hur akvarierna ser ut. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Hutch
2/18/20, 9:15 AM
#2

Hej! Det är helglasakvarier. Inga kanter. //Hutch

Hutch
2/18/20, 9:16 AM
#3

Och jag skulle helst vilja ha den ihopsatta vid kortsidorna.

ThatPie
2/18/20, 10:55 AM
#4

Ja det stämmer att de kan få revir beteende och börja bråka om de har två ihop satta burar. Ända sättet jag kan tänka mig att det skulle fungera är att på något sätt bygga som en ”låda” som går upp kanske 10-15 cm ovanför båda akvarierna (helst hela vägen och med så lite gnagare trä som möjligt) och sedan sätta en träbit eller något i metall över själva kanterna på akvarierna så att de går ihop utan någon springa. Jäkla svårt att förklara men är ända sättet jag kan tänka mig att det skulle kunna gå, det kan fortfarande börja bråka pga det. Speciellt då de är tre. Men det vet man inte förrän man testat. Utöver detta så är 250L mer än lagom för tre gerbiler, så om du inte lyckas ”sätta ihop” akvarierna eller väljer att inte göra det. Kan du alltid skaffa en till grupp :)

Chinesecrestedlover
2/18/20, 1:11 PM
#5

#2 och #3 Ok, men då så 😃 Då bör det gå att att göra som så att du helt "enkelt" skär bort silikonet på en kortsida på varje akvarium och sedan sätter nytt silikon i den nya skarven. 

Det gäller ju såklart att det står plant osv. sedan och lär knappast gå att flytta på så enkelt…men bör fungera utmärkt för dina små "grävmaskiner". 

Se exempel på hur du kan gå till väga här: https://www.youtube.com/watch?v=mPzMbyQjil4 minus delen med att få bort plastramen då (och förhoppningsvis är dina båda akvarier byggda likadant, vilket ju gör det hela enklare)😉

Lycka till! 

Mvh/Chinesecrestedlover

ThatPie
2/18/20, 2:09 PM
#6

#5 Ja det kanske skulle funka! Inte hört om någon som gjort det tidigare, så om du bestämmer dig för detta sättet får du gärna säga hur det gick!

Annons:
Hutch
2/18/20, 3:52 PM
#7

#5… det är nåt åt det hållet jag har funderat på. Men är lite orolig för om det blir en för vek och instabil konstruktion då. Mitten på den nya stora buren (alltså där man då tagit bort glasen och satt ihop akvarierna) måste ju hålla för nån slags lock också tänker jag. Jag blir nojig eftersom det är glas vi pratar om. Men det kanske håller för mer än vad jag tror.

Chinesecrestedlover
2/18/20, 4:47 PM
#8

#7 Det tror jag håller fint så länge du inte planerar att göra ett lock med en enorm vikt…men det är ju gerbiler vi pratar om och inte typ. hästar 😃så du behöver nog inte ha så tungt att glaset inte håller. 

Så länge akvariet står plant så blir det ju inte något direkt "tryck" på skarven i botten heller, så jag kan inte tänka mig att ett lock (med rimlig tjocklek…inte för hästar 😉)ska ställa till problem. 

Dessutom så håller ju normalt (finns säkert vissa undantagsfall då det inte gjort det) en silikonskarv för ett rejält stort vattentryck. Akvarier och silikonskarvar (se till att det är akvariesilikon utan "antimögelmedel", man ska inte använda typ. badrumssilikon) är ju gjorda för att hålla liksom. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: