Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 497 ggr
DrJonas
2020-01-22 22:28

Gerbiler som bråkar

Hej!

För en vecka sedan köpte jag två gerbilhonor, ca 6 veckor gamla, till min dotter. Allting gick bra, men igår blev den ena hastigt sjuk på eftermiddagen och på kvällen var den död. Vi har inte varit hårdhänta med dem och inte heller bråkade de, så jag har svårt att förstå vad som hände. Hur som helst ordnade vi med en liten begravningsceremoni i en närbelägen park, och dottern fann tröst i att vi kunde åka och köpa en ny hona (också den ca 6-7 veckor gammal) som skulle bli kompis med den vi hade kvar.

Tyvärr blev det bråk direkt. Jag hade följt säljarens rekommendation och städat ut buren helt och tagit bort alla saker som luktade, så att det skulle vara en neutral plats för dem att mötas, så att säga. Men det blev bråk inom 10 minuter. Det verkar som att den gerbil vi hade sedan innan inte alls tyckte om att det kom in en ny, så hon var på henne hela tiden och det såg allvarligt ut så vi fick skilja på dem. Nu är en av dem i en liten transportbur och den andra är i den stora buren.

Min fråga är om någon har erfarenhet av en liknande situation och har några råd om vad jag kan göra för att öka möjligheten att de ska kunna leva tillsammans i buren utan att bråka? Jag har funderat på att bygga en skiljevägg med nät och sätta in så att de får varsin sida av buren, och sen regelbundet testa om de vant sig vid varandra. Några andra idéer? Alla tips tas tacksamt emot, för min dotter är väldigt ledsen över både dödsfallet och bråkandet. :)

Annons:
ThatPie
2020-01-22 23:06
#1

Ända sättet att säkert introducera gerbiler på är genom så kallade "split-cage" metoden. På så sätt har man kontroll över situationen och kan snabbt och lätt avbryta, utan skada till något djur, ifall men upptäcker att det inte skulle fungera mellan dem. Det är även bästa sättet för djuren att vänja sig och lära känna varandra.

HÄR kan du läsa om hur man går tillväga. Om du har ett akvarium som ska delas av kan jag förklara hur jag byggt min avdelning.  Är även bara att fråga i denna tråd om du har några frågor :)

DrJonas
2020-01-23 09:35
#2

Tack för bra svar! Jag ska ge mig iväg och försöka hitta ett galler som passar, men annars får jag försöka tillverka ett. Hoppas det kan fungera!

Upp till toppen
Annons: