Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 461 ggr
Virans<3
2020-01-19 14:02

Giftstruma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, min lilla älskling Milla värkar inte var helt hundra:( Jag grejade lite med henne och då såg jag hur förvånansvärt långt ut hennes ögon satt, som om de skulle trilla ur! Jag satte ner henne och när hon började gnaga på ett frö såg jag hur henne små ögon ännu en gång sakta åkte ut mer, för att sedan åka i en bit igen. Jag bad mamma komma och kolla på henne och hon nämnde att det kanske kunde vara sjukdomar ”giftstruma” som om jag förstått det rätt flera djur kan få. Jag har försökt att hitta fakta om det, men mina sökningar har inte gett så bra resultat:( Är det någon som skulle kunna ge mig lite fakta om sjukdomen? Lite fakta: Milla är drygt 1,5 år och har fött två kullar med 8 & 7 ungar i varje. Hon har separerats från hanen för ett nästan ett år sen och bor nu med sina 3 döttrar. Hon har fått lite vitare päls och hon ”skakar”. Jag upplever det mer som små vibrationer, med det är väll samma sak antar jag:) Hon har också förlorat päls på nosen, men det har hon haft ett tag. ❤️❤️❤️

Annons:
91Marran
2020-01-19 14:48
#1

Ring en veterinär för att kolla upp vad det kan vara. Ju tidigare desto större chans att bota det . Jag hoppas att det inte är något farligt. Kom att tänka på Fatty eye. Eller hur det stavas.

Mvh
Mig

ThatPie
2020-01-19 15:24
#2

Kontakta en veterinär, helst en som är kunnig på smådjur annars kan bedömningen bli felaktig. Det kan vara allt ifrån problem med hjärtat, tumör, problem med tänder eller något helt annat. Vi kan oböjligt säga, men aldrig hört om en gerbil som fått giftstruma så jag tvivlar på att det är fallet.

Precis som människor så blir även gerbiler gråhåriga med åldern, det syns bara tydligare på svarta djur :) är skakningarna/vibrationerna synliga eller känns de bara när du håller i henne?

Virans<3
2020-08-06 17:44
#3

Förlåt för att jag inte uppdaterade, vi hade inte någon möjlighet att åka in med henne(just då) och någon dag senare blev hon hängig och jag tog upp henne flera gånger om dagen för att mata henne och ge henne vatten, sen började hon sakta bli bättre och idag mår hon fint:) Vet dock fortfarande inte vad den här ögongrejen är, men det värkar inte heller så farligt längre, men jag kommer nog passa på att ta med och titta på henne ifall vi ska avliva lilla Billy som jag tror har fått en tumör;(

Upp till toppen
Annons: