Annons:
Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 676 ggr
Emilix
2019-11-18 23:06

Söker gerbil ungar

Hej! Söker Gerbil ungar, gärna 2 honor men en hanar går också bra. Har tidigare erfarenhet av möss, dvärghamster och guldhamster, dock är det några år sedan vi hade dom. Min sambo har nu kommit på att han saknar att ha små gnagare och vi tänkte då att det kunde vara kul att testa med Gerbiler. Hoss oss kommer dom få bo i ett stort akvarium som kommer inredas efter konstens alla regler så det passar deras behov. Vi bor i Dalarna, men kan tänka oss att åka en bit för att hämta hem några ungar. Tex Sthlm, Gävle, Uppsala är inga problem för oss att ta oss till. Ungarna behöver inte vara födda än heller, vi kan vänta om det tex är en kull planerad snart. Om vi låter intressanta och ni har något som ni tror skulle passa oss svara gärna här. Mvh Emmilie

Annons:
ThatPie
2019-11-19 09:02
#1

Hej! Vad kul att ni är intresserade av gerbiler! Låter som att ni lästa på en hel del om dem redan vilket är toppen :) antar att det är ett skriv fel ”en hanar”, då även de ska minst vara i par. Men om ni inte har problem att både vänta eller att åka en bit, är det bara att välja och vraka mellan alla uppfödare vi har här i Sverige. För även om de är lite för långt borta för er, burkar det gå att får hjälp med transport en bit. Speciellt vid en utställning. Ni kan gå in här: http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare-1895078 , för att kolla in de uppfödare vi har och vart de finns. Utöver de registrerade uppfödare som finns i länken finns även Tornado’s (http://www.tornados-marsvin.se/102141057), som inte längre är registrerade men är aktiva i föreningen som domare och sektions ansvarig. Och du kan även höra med Veronica Östman (finns på Facebook), då hon har en kommande kull och även hon involverad i föreningen :) Hoppas att ni kommer trivas med gerbilägandet! Om det skulle vara något mer in undrar över är det bara att fråga :)

Emilix
2019-11-19 14:04
#2

Hej! Ja det är en felskrivning, vet att även hanar ska vara minst 2. Jag har fått kontakt med 2 uppfödare, så det borde inte dröja allt förlänge tills vi har våra gerbiler 🙂 Har funderat lite på en sak, om man har två honor och så får den ena en kull med ungar. Kan man då ha alla honorna ihop eller kommer den andra honan som inte är mamma vara elak mot ungarna? Och skulle alla hanar kunna vara ihop? Alltså pappan, hans burkompis och ungarna? Vi fick nämligen en kull med ungar när vi hade möss, honan va dräktig när vi köpte henne från djuraffären. Men det visste vi såklart inte om, men vi köpte 2 möss och helt plötsligt hade vi 13 st, hade 3 sen innan haha. Då kunde alla honungar gå kvar med mamman och hennes flock, hanarna tog djuraffären tillbaka när dom va tillräckligt gamla. Det va så mysigt att ha en kull, även om det va högst oplanerat. Så hade kanske tyckt att det va kul att ta en kull på en av gerbilerna och då vara beredd på att behålla alla om det skulle gå att göra så som jag skrev ovan. Alternativt om man får låna en hane för parning och sen låta alla bröder bo tillsammans och systrarna med mamman och hennes kompis?

ThatPie
2019-11-19 15:28
#3

Det är möjligt att ha kvar alla honor i samma flock, samma sak med hanarna.  Men till skillnad från möss (vad jag med min väldigt knappa erfarenhet, vilket är typ ingenting) så är det svårare att hålla gerbiler i större grupper, speciellt om man inte har stor erfarenhet av deras agerande och kroppsspråk och om de är i varierande ålder. Honor är mer territoriella än hanar och man brukar därför rekommendera att ha dem i par. Hanar går att ha i grupper om 3+, men ju fler man har desto större är chansen att de kan börja bråka, speciellt efter att de blivit könsmogna (runt 3 månaders ålder).

Jag har personligen ingen avelserfarenhet så kan inte säga med 100% hur lätt det är att hålla och sätta ihop olika grupperna du undrar över. Tornado's som jag länkade till ovan och Goblin's (https://www.facebook.com/goblinsgerbiluppfodning/) är de två uppfödare jag känner med mest erfarenhet, så de kan med mer säkerhet säga vad som funkar och vad som inte gör det. Vill inte säga något som visar sig vara fel :)

Emilix
2019-11-19 17:08
#4

Ja okej, det låter ju lite knepigare än med mössen. Honorna där är väldigt tillgivna och vänliga mot varandra trotts att det blev väldigt varierad ålder på dom. Jag får nog hoppa över att ta ungar, vill inte riskera att det blir kaos och jag helt plötsligt måste ha massa olika burar, för det skulle jag inte ha plats för haha.

[JayJay91]
2019-11-26 18:24
[JayJay91]
2019-11-29 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mor och dotter

Annons:
Emilix
2019-12-03 04:06
#7

Jag har fått tag på 2 honor som ska hämtas den 15/12 😊

[JayJay91]
2019-12-03 11:53
#8

Okay

91Marran
2019-12-04 14:49
#9

Så spännande att ni har fått tag i två honor. :) Uppdatera gärna här inne.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: