Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 499 ggr
[JayJay91]
10/25/19, 4:55 PM

Foder?

Finns de några stora fodersäckar till gerbilerna man kan köpa utan att beställa över nätet? Handlar ofta på granngården till mina 3 kaniner.

Annons:
ThatPie
10/25/19, 11:12 PM
#1

Beror på hur stora du menar. De flesta finna tyvärr bara i några 100 g per påse, vissa kan ha mer men inte sett något sådant utanför nätet.

[JayJay91]
10/26/19, 12:50 PM
#2

Jag vill ju ha som man kan till kanin tex 20kg när man har fler gerbiler än 4 tex

ThatPie
10/26/19, 7:17 PM
#3

#1 aldrig sätt påsar med så mycket i till gerbil. Var glad om jag hittade mer än ett märke när jag köpte foder från affär. Så tyvärr får du köpa småpåsarna. Man kan ju även bland eget och på så sätt bestämma mängd, men då behöver man läsa på en del om vad för näringsbehov de har.

[JayJay91]
10/26/19, 9:43 PM
#4

Ja kör bara på marsvin och gerbil natur just nu

shenaniigan
10/30/19, 11:38 AM
#5

Kolla in https://ratrations.co.uk/ Vet inte om någon av de färdiga mixerna passar just gerbiler men finns bra basmix där och i princip allt du kan tänkas ha en foderblandning så du kan kombinera själv. Upp till 20 kg på många av blandningarna 😊 Jag har beställt därifrån till mina råttor och är mycket nöjd. Tyvärr dyr frakt men tänker man på vad jag skulle få betala för att köpa samma mängd foder från exempelvis zooplus som har nästan lika bra foder (Jr Farm) så skiljer det inte många hundralappar. Har nu 30kg foder på väg hem och kommer inte behöva köpa råttmat på ett år. Betalade drygt 1500 kr med frakt.

ThatPie
10/30/19, 12:21 PM
#6

#5 de färdiga mixerna jag såg passar inte gerbiler och bas mixerna hade ingen analys på protein/fibrer fett så kan inte säga något om dem. Däremot så tror jag rent generellt att gerbiler och råttor behöver olika saker och därför inte kan äta samma mat. Gerbiler och hamstrar är ganska lika och äter oftast samma saker, men ska ha olika mycket av allt och därför rekommenderas inte att man ger dem mat för det andra djurslaget. Annars hade det varit en jätte bra sida! Finns verkligen få val när det kommer till gerbil mat…

Annons:
[JayJay91]
10/30/19, 7:59 PM
#7

Kan man inte använda typ häst musli?

Tsunamis
11/4/19, 7:53 AM
#8

hästmusli brukar ha melass (socker) i sig och har dessutom inte tillräckligt med protein för gerbiler.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
11/4/19, 7:57 AM
#9

Hamster & Co Crispy Muesli funkar till gerbiler och finns i 20kg säckar här: https://www.zoobio.se/versele-laga/4258-crispy-muesli-hamster-co

Sen skulle jag inte säga det är de bästa fodret men det är väldigt likt Gerbil Nature. Tänk också på att har du bara 1-2 burar kommer förmodligen 20kg hinna bli gammalt och tappa i vitaminer och mineraler för det lär räcka i mer än 2 år.

MvH  Tsunamis

[JayJay91]
11/4/19, 8:44 PM
#10

#9 Jag har 6 burar just nu. Köper 5kg varje månad

Upp till toppen
Annons: