Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 436 ggr
Svartelva
2019-10-20 19:24

Stressade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har två gerbiler som låter på natten. Brukar därför låta de springa av sig innan jag lägger mig. Då de inte är tama än och jätte rädda för mig samt att vi inte har någon skyddad yta brukar jag låta dem springa av sig i en stor kartong med leksaker i. Men de verkar alltid stressade och hoppar till hela tiden samt försöker fly. Ska jag sluta ha dem i kartongen innan nätterna? Eller är detta normalt betande?

Annons:
ThatPie
2019-10-20 20:41
#1

Hur länge har du haft dem och hur gamla är dem?

Svartelva
2019-10-21 22:24
#2

Har haft dem 2 snart 3 månader och de är då runt 4 månader gamla

ThatPie
2019-10-22 07:16
#3

Okej, undrade bara för att många tar ut dem alldeles för tidigt. Men då är de gamla nog för att kunna klara av det och bör vara något vana vid lukten och ljuden hemma hos dig. Så att de hoppar till vid ljud och springer iväg vid rörelse är pga att de är i en ny miljö, i och med att de är utanför buren. Vilket är helt normalt i början! Mina tjejer var jätte skraja på allt i början när jag hade dem ute, men har nu vant sig. Så om jag var du skulle jag fortsätta ha dem ute i lådan, kanske inte varje dag med 1-2 gånger i veckan först och sedan börja trappa upp det till det antal som känns bra för er båda. Om det fortfarande är lika skraja om ett par månader kan du börja överväga ifall de inte trivs där eller inte. Utöver det så försöker alla mina gerbiler hoppa ut/fly när de är i lekhagen, så ibland kan det bara vara att de är väldigt intresserade på vad som finns där ute :)

Svartelva
2019-10-23 21:11
#4

Ok tack :)

Upp till toppen
Annons: