Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 274 ggr
Angelica97
10/18/19, 11:43 AM

sjuk? brunstig? hennes personlighet?

Hej! Osäker på om jag valde rätt grupp nu, men gör ett försök. 

Kan börja med att "elakheter" eller kritiska kommentarer riktade mot mig som djurägare undanbedes. Jag älskar mina tjejer och gör allt i min makt för att dom ska ha ett bra liv. (nu tror jag inte att elakheter förekommer här då jag inte sett något sådant i trådarna jag besökt. Men man vet aldrig.)

Jag har två flickor (Daisy och Crazy) som är strax över ett år gamla. Dom är köpta i djuraffär vilket jag har förstått inte är att rekommenderas, men gjort är gjort. 

Haft dom i drygt 10 månader nu och vi har haft en relativt bra relation alla tre (det har gått lite upp och ner pga personliga skäl). 

Började bli lite orolig för några dagar sedan då jag uppmärksammade förändringar hos dom båda (men är mest orolig för  Daisy). 

CRAZY:  - vikt: 68g. Uppmärksammade att hon kändes mager/lite benig för några dagar sedan. Gjorde en del research här och bestämde mig för att väga båda två för säkerhets skull. Hon är i övrigt pigg och vill alltid komma upp för att gräva i min luva eller sitta på min axel för att upptäcka alla nya dofter och är väldigt nyfiken på omgivningen. Hon har för ett tag sedan börjat bete sig som en gerbil i princip "bör" göra enligt min uppfattning (gräva, tugga kartong, leta mat osv). Innan dess har hon inte riktigt verkat känna sig hemma i akvariet, vilket gläder mig att hon gör nu. Problemet med henne är att hon idag började nafsa på mig igen (hon har haft sina perioder där hon bitit hål i min fot, mina händer och i min öronsnibb och jag har börjat blöda ganska rejält). Skillnaden nu är att det inte går hål, absolut inte är samma smärta och jag har klarat av att vara lugn samt visa att det inte är ett okej beteende. Men även om hennes nuvarande nafsningar inte gör så ont, så är jag fortfarande rädd att det ska gå överstyr som det gjort innan. Är mycket möjligt att hon känt av en gnutta av min rädsla förut, trots mina lugna rörelser. Någon som har något/några andra tips på hur jag kan undvika att bli biten men samtidigt ha henne springandes på mig? (för att  vi ska fortsätta ha en god relation så krävs det att hon får hoppa upp på kanten och springa på mig en stund om dagen.)

DAISY: - vikt: 74g. Hon äter bra, dricker, gräver, biter kartonger osv. Men det jag är orolig över är att hon verkar vilja ha akvariet lite för sig själv och kan ibland bli riktigt grinig på Crazy om hon biter på kartongerna (även om det ligger flera kartonger i akvariet.) Hon vill heller inte komma upp från akvariet, speciellt inte om Crazy är kvar "hemma". Har funderat på om det kan ha med avundsjuka att göra (rätta mig om jag har fel) då det naturligt blir att jag lägger lite mer fokus på Crazy som ändå vill komma upp och inte springer iväg så fort jag stoppar ner min hand. Men det har inte lugnat min oro att bara låta henne vara. Tog mig tid igår att verkligen försöka "bli vän" med henne och lyckades få upp henne några gånger utan panik från hennes sida (dock ville hon snabbt hem igen vilket jag såklart lät henne). Försökt med godis i handen, låtit henne lukta på mig, försökt klappa henne lite för att hon ska vänja sig vid min närvaro men ingenting verkar riktigt hjälpa. Har även sett henne sitta uppburrad ibland vilket har gjort mig ännu mer orolig då jag har förstått att detta ofta inte är ett bra tecken. Tidigare idag satt hon också uppburrad i ett litet hörn, men då åt hon. Detta gör mig förvirrad då matlust är något positivt men uppburrning inte är det. Därför tänker jag att det kan ha med hennes personlighet att göra. De sista har hon sovit ganska mycket mer än Crazy men samtidigt drack hon vatten och åt förut. Så ska jag vara orolig? Ska jag fortfarande vara som en hönsmamma åt dom (gick upp flera gånger i natt för att kolla vad dom gjorde då jag hörde märkliga ljud ifrån dom som jag aldrig hört tidigare. Inga "knäppande" ljud vid andning eller deras vanliga pip. Kan inte riktigt beskriva hur det lät). 

För övrig info har jag ingen försäkring på dom och inte heller råd att gå till någon veterinär på ett bra tag framöver. Har precis råd med det nödvändigaste till dom som mat, hö/halm vad det nu heter, chinchillasand och Milla More bedding & litter supersoft (dom snorade en del när jag hade vanligt spån, så bytte till de "snällaste" jag kunde hitta).

Jag hoppas verkligen att mina frågor/orosmoment framgår i inlägget. Och ber om ursäkt för att det blev så långt men vill vara säker på att jag fick med allt, även om jag säkert glömt något nu ändå. Hoppas någon av er där ute orkade läsa hela texten och kanske har något tips eller till o med kan relatera till detta.

Tack på förhand! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: