Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 396 ggr
Nesslan02
9/1/19, 10:28 AM

De bara bråkar

En av mina gerbilhonor dog tyvärr för någon månad sen. Jag hade då en ensam gerbil kvar och som tvingades vara ensam i några veckor medan jag letade efter en burkompis till henne. Jag köpte sedan en ny gerbil och tänkte att ihopsättningen kommer gå bra. (Har satt ihop gerbiler innan) men det gick inte alls så som jag tänkte. De ryker ihop efter bara någon minut varje gång jag sätter ihop dom. Har blivit biten rätt rejält i fingret efter ett av bråken. Har testat sätta ihop dom flera gånger under sommarlovet men det går lika dåligt. Vad ska jag göra om dom inte kan leva tillsammans? Båda är unga och vill ju inte att de ska leva ensamma resten av livet..

Annons:
ThatPie
9/1/19, 12:58 PM
#1

Hur gamla är de du försöker sätta ihop? Hur har du bett dig åt när du sätter ihop dem? När de rykt ihop har de bitit till blod?

Af_Gobis
9/1/19, 1:06 PM
#2

Hej! Honor kan vara knepigare än hanar och det är att föredra att sätta ihop en vuxen hona med en unge. Om möjligt så är det väldigt bra att sätta i ett tillfälligt finmaskigt skilje-galler som delar av buren i två (jag har en terariebur så byggde ett eget galler med en träram). Gallret måste vara så fint att gerbilerna inte kommer åt varann men att de ser/känner varandras lukt. Sedan låter man dem leva så ett tag tills de vänjer sig vid varandras doft. Man kan även låta dem byta plats varje vecka så att de hamnar på ”fiendens sida”. När man sedan låter de mötas nos mot nos första gången så är det bra att ha dem på en överskådlig, neutral yta (jag brukade köra badkaret haha) och fylla denna med hinder och olika saker som toarullar, hötussar, lådor mm. Så att de snabbt tappar varann ut sikte om de börjar bråka. Ha dem ute tsm väldigt korta perioder i början - lyckas man låta dem mötas en gång utan slagsmål så räcker det för den dagen. När man känner att mötena går utan att de ryker ihop kan man ha dem tsm på större ytor, då följer de ofta efter varann för trygghet och knyter an lite mer. Sen slutligen, när även det går bra, så kan man helt enkelt städa och tvätta buren noga och sedan ta bort skiljegallret. Så bör de klara av att sova tsm. Stort lycka till å ge inte upp med invänjningen - det kan ta tid. :)

Nesslan02
9/1/19, 1:26 PM
#3

Har inte helt koll på åldern på den äldsta då hon är från en djuraffär men hon är runt 9 månader och den yngsta är 4 månader. Jag har använt mig av metoden där man delar upp buren och sedan byter plats mellan dom. De visar ingenting mot varandra när det är stängsel emellan, som mest nosat de på varann ibland. När jag precis fick hem den lilla så funkade dem mycket bättre än vad de gör nu. Tror ni att hon blivit för gammal? Har även testat att sätta ihop dem på neutral mark men de blev inte bra

ThatPie
9/1/19, 4:40 PM
#4

#3 neutral makt är inget att rekommendera. Bästa är som sagt att dela av med dubbel galler (med ca 1-2 cm mellan gallerna) tills de vant sig. På så sätt kan de precist nosa på varandra men inte komma åt med tänder och klor. När man märker av att de börjar gilla varandra ta man bort ena gallret så att de kommer åt varandra utan att faktiskt vara i samma bur. Hur länge körde du delningen? Det kan vara så att de blivit för gamla, i alla fall för en lätt introduktion. Jag är själv långt långt ifrån en expert på just detta områden, håller just nu på med min egna första introduktion. Men läst på så gått jag kan och hoppas kunna hjälpa till på något sätt :)

Anne.K
9/2/19, 4:02 PM
#5

Är också nyfiken på hur länge du haft dom i delad bur innan du lyfter bort gallret? 
Man ska aldrig ha för bråttom när man ska introducera gerbiler. 

Nu är även båda honorna könsmogna, så nu är det svårare att få dom att fungera ihop. Det kan gå om man har mycket tålamod och inte stressar med att ta bort gallret. Men det kan även va så att de aldrig kommer att acceptera varandra. 

Jag har gjort många introduceringar mellan gerbiler. Könsmogna honor är helt klart svårast att introducera med varandra, men det går, men det gäller att göra det rätt och inte stressa. Jag har fått ihop vuxna honor med mycket tid och tålamod. Och utan att de skadar varandra. 

Risken finns att eftersom du gjort många misslyckade försök mellan dessa honor så kan det vara förstört och att det aldrig går att få dom att bli trygga med varandra. I så fall är det bättre att skaffa dom var sin ny kompis och göra om och göra rätt. Tålamod, tålamod och åter tålamod. Och att ingripa innan de ens hinner bita varandra. Detta går om man vet hur man läser deras kroppsspråk så går det att ingripa i tid innan något hinner hända. 
 Och alltid ha handskar på sig själv för att skydda sina egna händer från eventuella bett.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: