Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 643 ggr
Svartelva
2019-08-26 16:04

Kuttrigt spån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet något om detta spån, eller i värsta fall något annat bra spån i mindre förpackning? Har inte plats för stora spånförpackningar tyvärr :< Tack på förhand.

Annons:
ThatPie
2019-08-26 17:32
#1

Aldrig hört talas om det. Använder själv Yesbox från granngården, men de är bara stora förpackningar tyvärr. Annars är det ett väldigt bra spån.

Svartelva
2019-08-26 20:00
#2

Ok tack ändå ^^

91Marran
2019-08-26 21:32
#3

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/ovrigt_stro/619735 Jag använder detta till mina gerbiler. Tar inte så stor plats och det är på rea nu.

Mvh
Mig

Svartelva
2019-08-27 08:04
#4

Ok tack. Tetsar nog det kuttriga spånet eftersom vi redan har den hemma, kommer ändå bara räcka en omgång.

Anne.K
2019-08-29 18:21
#5

Ett bra sätt att ta reda om om spånet känns bra att använda till djur är att öppna förpackningen och stoppa in näsan och andas några gånger. Känner du en stark lukt av terpentin så behöver spånet vädras innan de används för terpentin är inte bra för djuren att leva och andas i. 

Börjar det klia jätte mycket i din näsa när du andas i förpackningen så är det för dammigt för gerbilerna att leva i. Tänk dig själv att leva i en konstant dammig miljö som irriterar dina luftvägar. Det skapar hälsoproblem på sikt hos gerbiler så som luftvägsinfektion. Då hör man ett klickande ljud när gerbilen andas. 
Andra bieffekter av dammigt strö är rinnig nos och ögon. Och att gerbilen börjar nysa mycket. 

Oftast hjälper det att ta bort ströet om något symptom börjar uppstå och lägga i ett dammfritt alternativ i buren istället, så brukar symptomen försvinna efter någon dag eller så. Om symptomen inte försvinner så behövs ströalternativet ses över och även kontakt med veterinär tas.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Svartelva
2019-08-30 08:04
#6

Ok tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: