Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 416 ggr
jbmaea
8/16/19, 12:46 PM

Hur mycket skiljer era i vikt per gång?

Hej! Jag vägde inte mina killar alls i början då jag inte hade någon våg och då jag inte ville skrämma dem (det har tagit tid att få de så handtama som de är nu). Första gången jag vägde dem så hade jag precis flyttat till egen lägenhet där de nu får springa fritt under någon/några timmar per dag (under uppsikt såklart och olämpliga saker upplagda). Då vägde de (dock med en alldeles för stor skål så det diffade mellan några gram) ca 85-89 och ca 79 gram någon månad senare vägde jag dem igen då de kändes att de hade gått ner då var det vikt på ca 73 och 76. Nu några veckor igen väger de ca 70 och 75. (Den första vikten för ena och andra för andra). Jag tycker att de äter mer nu än innan, jag har fixat fröstänger för att de ska få i sig extra näring. Grönsaker och liknande får de inte så ofta då de helt enkelt inte gillar det (det enda de har smak för är blåbär, hallon och ibland ärtor. Har testat en massor av olika men inget lockar utan får bara slänga det). De är riktiga klätterapor och har alltid tillgång till mycket att leka och gnaga på. Deras allmäntillstånd är piggt och nyfiket, precis som vanligt. Men ändå så blir jag orolig (jag är en orolig själ, haha). Jag kanske helt enkelt ska sluta väga dem (trots att det rekommenderas att man ska det) och bara gå på deras allmänna hälsa? Hur gör ni?

Annons:
ThatPie
8/16/19, 1:16 PM
#1

Jag väger mina 1-2 ggr månaden bara för att se så att de inte drastiskt går ner i vikt. Men mina varierar också väldigt mycket i vikt, vilket jag vid det här laget antar är ganska normalt. Hur mycket de rör sig, årstid och väder kan påverka en hel del. Under sommaren går mina ner en del, troligen pga värmen. Så man ska inte haka up sig allt för mycket på vikt utan det är allmäntillståndet som är det viktiga.

jbmaea
8/16/19, 1:27 PM
#2

#1 Tack för lugnade svar! Du hjälper till mycket här på forumet. :)

ThatPie
8/16/19, 2:52 PM
#3

#2 Tack så mycket! Tycker bara att det är kul att hjälpa till och sprida kunskap om gerbiler :)

Upp till toppen
Annons: