Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 629 ggr
LE0
2019-07-28 20:32

Gerbil med tumör/sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! När jag vaknade imorse så märkte jag att min 2,5 år gamla gerbil Billy mådde dåligt. När han gick så välte hans bakdel åt sidorna. Sen upptäckte jag en liten böld/sår på hans mage nära Doftkörteln som blöder en aning. Jag misstänker att han kan ha en tumör. Under dagen verkade hans tillstånd bli sämre och sämre. Han kunde dricka lite när jag höll fram vatten till honom och har tagit någon gurkbit men annars vill han inte äta. Men nu på kvällen verkar han helt plötsligt bättre, han vill fortfarande inte äta men är lite piggare och välter inte längre när han går. Jag har köpt sårdesinfektion men är orolig att det ska svida och att han ska börja gnaga på sitt sår igen vilket jag förmodar att han gjorde innan eftersom det blödde. Vad kan det vara och borde jag ta sårdesinfektion? Tack på förhand! /Leo

Annons:
[TheSquirrel]
2019-07-28 20:47
#1

Veterinärer brukar rekommendera klorhexidinlösning till sårrengöring av smådjur. Koksaltlösning fungerar också. Vet inte vad för sårrengöring du har men i vilket fall är det bättre än ingenting, för det är viktigt att få rent och få bort bakterier. Se bara till att få torrt efteråt så att din vän inte riskerar slicka i sig av det. Nu vet jag inte så mycket om just gerbiler, men ett sår är ett sår och det är inte bra om det även påverkar allmäntillståndet. Att djuret inte vill äta är ett tecken på att det inte alls mår bra och det är stor risk att det snabbt blir sämre uten hjälp. Om du inte redan har kontaktat veterinär så gör det så snart du kan. Jag hoppas det går bra för dig och din lilla vän.

91Marran
2019-07-28 21:08
#2

Har du ringt veterinär?

Mvh
Mig

LE0
2019-07-28 21:52
#3

Ja, jag har ringt en veterinär som inte kunde säga vad det var och rådde mig att tvätta såret och åka till en veterinär imorgon eftersom alla hade stängt idag. Tack för svaren!

Rydén91
2019-07-29 23:42
#4

Tyvärr troligen infektion och ev tumör. Min äldre hane på 4 år hade så oxå. Han tappade bakdelen sen återgick som vanligt igen. Deras sektet är ju även rött så de behöver inte vara blod heller. Min hane gick tyvärr bort i natt.

LE0
2019-07-30 11:14
#5

Vad tråkigt att höra. Låter onekligen som om Billy går igenom samma som hände din gerbil. Vi ska åka till veterinären imorgon och se vad dem säger.

Rydén91
2019-07-30 12:21
#6

Han hade böld vid körteln med och tappa bakdelen gjorde en gång tidigare sen nu Sist samma sak

Annons:
Virans<3
2019-07-30 20:18
#7

Nå😢hoppas det blir bättre !💕

Rydén91
2019-07-30 22:40
#8

Hur går de

Upp till toppen
Annons: