Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 499 ggr
Hanna_05
7/1/19, 5:06 PM

Mina gerbiler har bråkat...

Hej, jag och min mamma var inne på mitt rum, då min mamma hör ljud från buren. Två av mina gerbiler hanar höll på att bråka. Vi tog ut den ena som bråkade och en annan som vi vet går bra ihop och satte dem i en bur som jag hade från början till att tämja dem. Just nu har jag två i den "stora" buren och de andra två i den "mindre" buren.  Mina gerbiler är alla brödrar och har bott tillsammans sen de var födda. Jag köpte dem av en uppfödare som säljer sina gerbiler till en djuraffär (där vi då köpte dem). Vill bara tillägga att de har aldrig visat "våld" mot varandra och har alltid sovit tillsammans och delat. Jag har en teori om varför de började bråka och de är att vi hade tagit av deras överdel av buren och hade bara halva för att jag skulle kunna hantera dem mer. Den delen som de använder nu är gjord av glas (överdelan är galler). Min "teori"är då att en av dem (vi vet inte vem det var som började bråka) ville utmärka revir och typ va "alfahunden". Jag vet inte.  Den ena som är i den stora buren rör sig utan problem, äter och dricker han har bara blod på sig. Den andra som är i den lite mindre buren (som vi även tror började bråket) har jag inte sett sen vi satte in honom i buren, så jag är lite orolig för honom. Ifall dem inte ser "bättre" ut om några dagar kommer jag ta dem till en veterinär såklart. Jag är så rädd att något har hänt dem och jag vill inte sälja två av dem. Om ni har några tips snälla skriv, jag vet inte vad jag ska göra! Vill tillägga en sak till, det här är mina första gerbiler.

Annons:
Hanna_05
7/1/19, 5:55 PM
#1

Den andra har kommit ut nu. Han äter, dricker och rör sig lite.

ThatPie
7/1/19, 6:41 PM
#2

Om de har dragit blod så är chansen väldigt lite att de går att åter introducera, speciellt med en så stor grupp och att de nu även är könsmogna (?). Om jag var du skulle jag satsa på att ha dem två och två från och med nu. Anledningen till att de började bråka kan vara många så det är svårt att säga, men minskningen av territoriet kan vara en del i det. Håll uppsikt över de som bråkat så att de läker och inte blir sämre och börja leta efter en till bur :)

Hanna_05
7/1/19, 8:32 PM
#3

De båda började blöda men de har inga synliga sår, lyckligtvis! Vi ska kolla på en ny bur men tror att de kommer ha den lite mindre buren ett tag till.

Rydén91
7/1/19, 10:19 PM
#4

De läker fort så det är ingen fara. Ja hade delat up dom som ovan skriver men ibland får man ha lite tålamod

ThatPie
7/2/19, 8:35 AM
#5

#3 så länge det inte är en permanent bur så klarar de sig nog med en lite mindre ett tag :)

Upp till toppen
Annons: