Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 506 ggr
Elna02
2019-06-19 13:58

Introducera ny gerbil(er) till en äldre

Hej! Jag har tyvärr sen i förrgår en gerbil mindre, då min ena gerbil var tvungen att avlivas. Nu har jag då en ensam gerbil på ca 9 mån och jag tänker att han inte ska behöva leva ensam resten av sitt liv. Jag har därför läst på en hel del om att introducera en eller flera nya gerbiler till en äldre genom att ha en delad bur och tror att jag har förstått ungefär hur man bör göra. Dock funderar jag på om det är bäst att skaffa en eller två kompisar till honom. Är det lättare att introducera en eller? Eller är det bättre att introducera två så att den unga har en jämnårig om den äldre skulle dö? Jag skulle också gärna höra om vad ni tycker man bör tänka på när man introducerar nya gerbiler och om era erfarenheter då jag är helt grön på det området.

Tacksam för alla svar!
//Elna

Annons:
Rydén91
2019-06-19 18:39
#1

Hej de kan nog vara lättare med en kan funka med 2st men man ska vara försiktig när man sätter ihop gerbiler

Rosasocke
2019-06-20 19:48
#2

Jag skulle säga att det beror på om du tänkt köpa någon äldre gerbil eller "bebisar"(ikke könsmogna). Fördelen med att skaffa två små kompisar är att de är lika gamla och då är risken mindre att någon blir ensam. (Man kan ju aldrig va säker) Vart i landet finns du? :)

Elna02
2019-06-20 22:00
#3

Jag bor i Ulricehamn, mellan Borås och Jönköping. Och jag hade tänkt köpa "bebisar", för det är lättare att få det att fungera, vad jag har förstått det som. Borde det vara lika avancerat med en som två eller?

Rosasocke
2019-06-20 22:43
#4

Lika lätt med två enligt mig. Men ett stort tips är att köpa av uppfödare så att det inte plötsligt är en hona och en hane eller liknande. Man får också en bättre kvalité på djuren då :)

Upp till toppen
Annons: