Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 639 ggr
Nemery
6/4/19, 11:32 AM

Gerbiler (första gången)

Hämtat våra två gerbilpojkar idag, är det vanligt att dom inte riktigt utforskar allt i början (har flera våningar i buren vi gjort) och typ gräver i hörnen? :p
Har en hel halva med nesting/digging space men dom vågar inte riktigt utforska den helt än. 

Ena är modigare, utforskar som bara den, den andra däremot ligger mest och halvlurar i ett hörn? Är det vanligt? Så att den inte mår dåligt, han var så när jag hämtade honom med men han har tuggat på lite äppelkvistar och gått runt lite men är inte alls lika framåt som den andra.

Annons:
ThatPie
6/4/19, 2:49 PM
#1

Vad roligt att du skaffat gerbiler! Hoppas att du kommer trivas med dem :) Köpte du dem från djuraffär, uppfödare eller omplacering? Hur ser buren ut? För övrigt är det helt vanligt att de ligger och lurar lite och är lite försiktiga i början. De är ju på en helt ny plats med nya ljud och dofter. Sedan har gerbiler granska stora personligheter så hur framåt och modig de är skiljer sig från gerbil till gerbil. Av mina två tjejer så vill en alltid ha uppmärksamhet, medans den andre föredrar att bara titta.

Nemery
6/4/19, 11:34 PM
#2

Köpte från djuraffär då vi inte har så mycket koll på uppfödare och allt, dom transporterades hit inatt tydligen men jag fick inte så mycket information om det alls :p Buren är nog 100 x 50 x 50 ungefär, med plexiglas. Har två våningar i den och hampaströ samt hö och en del av buren är gjord för tunnelgrävande, men dom verkade favorisera ett hörn så jag la dit extra där sen och då låg dom och sov tillsammans! Dom är mer nyfikna nu och rör sig men dom vågar inte ta något från handen. Läste nyss att man även ska avmaska gerbiler från djuraffärer speciellt, frågan är hur man ger dom det medlet när man knappt kan ta upp dom :O

ThatPie
6/5/19, 9:06 AM
#3

Vi här kina ha hjälp till att hitta en uppfödare nära dig, så det kan vara att tänka på ifall du väljer att skaffa fler gerbiler :) Då låter de som att de har en ganska stor bur! Anledningen till att jag frågade art du skaffat dem ifrån är för att deras hörngrävande kan vara ett stereotypiskt beteende och med det troligen inget att göra åt. (De utvecklar det pga hur de bodde när de växte upp, hos mamma). Men det är mer ifall de frenetiskt gräver i ett och samma hörn. Mina gräver mot glaset ibland, så att de gör det är normalt så länge det inte verkar som att de ”sitter fast” i grävandet. Men kan vara svårt att avgöra om det är end första gerbiler :) Det kan ta tid innan de vågar ta något från handen. Lämna den bara platt på spånet och rör dig inte så lär de komma och utforska. Efter ett tag kan du börja röra dig lite smått (både på dig och på handen). Till slut kommer de att ha vant sig vid dig och din lukt. Med låt det ta den tid det tar. Jag har inget minne av att jag läst att man behöver avmaska de från djuraffär. Men inte heller så att jag specificerade mitt informations letande till djuraffärer köpta djur. Jag kan höra med de erfarna uppfödarna jag känner och se vad de säger, om du vill.

Nemery
6/5/19, 12:50 PM
#4

Tack för information! Det är tur det finns forum som här för alla tankar man kommer på nu haha. Du får gärna höra med dom angående avmaskningen, jag läste om det på sveriges gerbilförenings hemsida men det är typ enda stället det står så om, på andra ställen står det att det endast är om man är på utställningar och dom träffar andra gerbiler etc, men blir lite förvirrande för om man ska avmaska måste man ju veta om uppfödaren dom kom ifrån från början har gjort det eller inte innan.. 

Igårkväll sprang dom runt och plockade mat till sin lilla hörna, idag har dom mest legat därinne och sovit tror jag, vill ju inte störa dom heller när dom grävt gångar och allt under ett av husen i buren :p Påtal om mat så köpte jag en gerbilblandning men såg att det är pellets i och jag har för mig att man inte ska ha det men kan ha fel?

ThatPie
6/5/19, 1:18 PM
#5

Jag har som sagt inte hört något om att de behöver avmaskas även om de varit på utställningar. Men då träffar de ändå inte riktigt andra gerbiler då man inte har ute två från olika burar samtidigt, domarna är även väldigt noga med att sprita händer och ”arbetsyta” :) Inte heller hört, varken från de uppfödare jag känner eller andra, att de avmaskar sina ungar innan de flyttar. Men jag ska fråga vad de tycker! Mina är även de ”underjord” mestadels av dagarna, så att man inte ser dem är ganska vanligt. Efter ett tag kommer de lära sig din dygnsrytm och vara mer vakna/uppe när du brukar vara i rummet eller hålla på i buren. Vilket märke var det du köpte på maten?

Nemery
6/8/19, 8:18 AM
#6

Då avvaktar jag eftersom avmaskning även kan göra att dom blir resistenta, vore inte så bra det heller i onödan :) 

Dom har börjat reagera på min röst nu och kommer ofta fram när jag lockar på dom, jag gjorde en hage av kartong men det svåra är att jag vill inte behöva jaga dom för att få dit och ur dom och dom är ju inte såpass tama att dom sitter kvar i handen frivilligt än :p Men däremot så dom definitivt mer nyfikna på mig, tar godis längre upp i handen nu och sitter till och med kvar ibland brevid och äter :)

Annons:
Rydén91
6/18/19, 10:33 PM
#7

Det är vanligt i början innan dom känner sig riktigt hemma.. ge godis ur handen så de lär känna dig blir oftast mer framåt efter ett litet tag. Jag har själv gerbiler 10st och håller på lära mig de mesta om dessa djur.

Upp till toppen
Annons: