Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 562 ggr
Ellalga
5/10/19, 11:13 PM

Förstorad "plutt", vad kan det vara? (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Upptäckte nyss att "plutten", i brist på annat ord, vid könet på min gerbilhona, 3 år, har växt. Satte ihop henne med en hane i en delad bur för ca 2 dygn sedan. Kan det ha något med detta att göra? Revirmarkering eller liknande? "Plutten" var inte förstorad när hon gick själv utan har kommit nu sedan de träffats. Tycker inte det liknar det jag läst om UVI, hon är aktiv, fin päls, är ej smutsig/våt undertill, kissar inte blod och luktar inte. Vänligen Ellalga

Annons:
Anne.K
5/11/19, 3:06 PM
#1

Har hon ont i den om du försiktigt känner på den?  Och hur känns den ifall du känner på den? Mjuk? Hård?

Har hennes beteende förändrats? Lyfter hon på rumpan mycket? Vänder baken mot hanen? 

Vet inte vad det skulle kunna vara då jag inte vet hur din hona såg ut innan. 

Min spontana tanke är att hon kanske triggats till brunst av hanen. Hur gammal är hanen? 

I annat fall kanske det rör sig om något sjukdomstillstånd om du tycker att könet har förändrats markant.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ellalga
5/11/19, 6:41 PM
#2

Tack så mycket för svar! Den är ganska hård i botten och mjukare upptill. När jag känner på den så börjar hon försöka rulla/kravla sig ur handen så det är möjligt att det gör ont. Samtidigt så hatar hon att ligga på rygg så har svårt att avgöra. Hanen är 3 år, han har gått tillsammans med honor innan han flyttade hit. Inget förändrat beteende. Har inte sett att hon lyfter på rumpan. Hon ställer pälsen ibland när hon och hanen möts vid gallret. Har inte sett att hon vänt baken till gallret mot honom men ibland ligger hon tätt intill gallret i sidled. Har inte lagt märke till hur det sett ut innan men antar att det har växt och förändrats eftersom jag reagerade på att det såg annorlunda ut. Det har inte växt mer, håller extra koll på henne så att det inte blir värre.

Upp till toppen
Annons: