Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 693 ggr
loviss0000
2019-05-08 19:45

Tjock gerbil?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en gerbilhona som är ganska gammal, vet inte exakt hur gammal (hon har börjat fått vit päls). På senare tid har hon blivit väldigt tjock, jag tror det endast är fetma iallafall. Lägger till lite bilder ifall det är någon som vet. Hur ”bantar” jag henne? Någon speciell mat?

Annons:
Anne.K
2019-05-08 20:51
#1

Tycker inte hon ser fet ut på den bilden. Vart på hennes kropp ser du det tjocka? Är det runt magen? Är magen hård? I så fall kan det vara cystor. För på bilden ser hon iaf. inte ut att ha problem med fetma. En bättre bild hade varit till större hjälp där man ser henne från sidan och en ovanifrån.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
2019-05-09 08:16
#2

Beroende på vilken genetik de har kan de börja bli mer vita redan innan de räknas som gamla. Men för övrigt så håller jag med #1, hon ser inte överviktigt ut. Ta henne till en smådjurs kunnig veterinär.

loviss0000
2019-05-09 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tycker hon ser väldigt rund ut runt magen, både ”under” och på bredden. Hon är inte så mycket för att bli hållen så det är lite svårt att känna efter om magen är hård. Dessa bilder kanske visar lite tydligare.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Tsunamis
2019-05-10 10:37
#7

Hon är inte fet, gerbilers fetma sätter sig väldigt mycket på nacken inte magen.

Hon ser däremot ut att ha cystor i magen, alternativt vätska i buken. Så hon ser inte speciellt frisk ut tyvärr.

MvH  Tsunamis

loviss0000
2019-05-11 14:32
#8

Lider hon utav detta om det är cystor? Vad gör man åt det?

Anne.K
2019-05-11 14:56
#9

#8 ja gerbilen lider av det om det är cystor. Cystorna kan växa och bli större och tillslut kan dom spricka inuti gerbilen, vilket bli oerhört smärtsamt och gerbilen dör till följd av det.
Vad man gör, är väl att låta gerbilen få somna in innan det går för långt. 

Men jag råder dig att få gerbilen undersökt så att du får en diagnos på gerbilen först och främst innan du dömmer ut den.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
2019-05-11 14:58
#10

#8 är precis som #9 säger. I vissa fall kan man operera, men då detta ofta händer äldre gerbiler kan det inte kännas värt.

Upp till toppen
Annons: