Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 808 ggr
Hanna_05
2019-05-05 19:01

Tämja Gerbiler

Hej, jag har 4st gerbil hanar på 5 månader.  Dem är mina första gerbiler så jag kan inte så mycket som en erfaren gerbil uppfödare. När jag tar ner min hand i deras bur brukar dem bli rädda och springer och gömmer sig.  Men de är intresserade. Tillslut kommer de fram och luktar och springer över min hand. De tar även godis från min hand, men sticker och gömmer sig  och äter det. När jag tar upp dem från deras bur till deras lekhage är det en som får panik och försöker smitta. Jag har läst mycket om hur man tämjer dem men det verkar inte fungera. Jag vill även tillägga att  jag försökt länge att göra dem handtama och använt olika tekniker. Kanske de bara har ett dåligt temperament? 

De har tillgång till vatten, mat, leksaker och grävmaterial. Deras bur är också tillräckligt stor.

Har ni några tips eller tekniker jag kan använda för att göra dem tamare? Tack i för hand :)

Annons:
Novachan
2019-05-05 19:25
#1

Jag antar att du låter handen vara kvar i buren om de springer iväg först, om inte så gör det. När du lyfter upp dem, håller du kvar dem länge eller sätter dem direkt i hagen? Testa i så fall att lyfta upp dem kort och sänk ner handen i buren och låt handen vara kvar - låta dem självmant hoppa ur handen och klättra upp igen om de vill, och kan du hålla kvar dem längre och längre. (Allmänna tips för smådjur)

Hanna_05
2019-05-05 20:28
#2

Jag hade precis i handen och lät dem klättra upp för min arm (men de vågade inte xD). Jag gav dem också pumpakärnor. Jag lyfte upp dem några centimeter från marken ( i deras bur) och sänkte sedan ner dem. De var lite rädda och hopade ner innan jag hann sänka ner handen, men bet blir säkert modigare snart :) och tack för tipset!

ThatPie
2019-05-06 14:15
#3

Låter som att du är på rätt väg! Vissa gerbiler kan det ta längre tid att tämja, de är ju alla individer. För mig tog det ca 6 mån innan jag kände att jag själv kände dem och de var helt tama.

[MelliOO]
2019-05-06 14:21
#4

För mig tog det också ca 6 månader innan mina var handtama. Men lycka till!😉👍

Hanna_05
2019-05-06 19:50
#5

Tack :)

Rydén91
2019-05-23 10:46
#6

Jag fick hem 6 äldre gerbiler förra året honorna va inte jätte tama i början hanarna va tama kom upp på armrn klättra upp och ned. Jag tog upp honorna satte dom i knät och lät de klättra m.m Försöker ha handen i buren så mkt man kan lite varje dag blev ngt bättre. Nu har jag bara 3 av dom gamla kvar är runt 4år honans syster gick bort för en vecka sedan då har hon vart feamme mycket mera än tidigare. Köpte nya kompisar till henne och till pojkarna. De blev ungdjur dom är olika tama redan sätter handen i burarna de som vill hälsa gör de vissa vågar inte ännu. Jag tycker ju äldre de blir desto lugnare är dom med

Annons:
Upp till toppen
Annons: