Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 788 ggr
[MelliOO]
5/1/19, 5:03 PM

Orolig för min gerbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så sjukt orolig för min ena gerbil som är ganska tjock. Har inte tagit ut de så ofta men nu de två senaste veckorna har jag tagit ut de varje dag i ca en timme. Men nu idag kändes det som att ena gerbilen blivit ganska fet, är jätteorolig för den och skulle kunna göra vad som helst för att de ska må bra. Vad ska jag göra? Finns det några speciella metoder som gör så att han inte blir lika fet? Snabbt svar önskas❤️

Annons:
ThatPie
5/1/19, 8:57 PM
#1

Ja han ser ganska fet ut. Börja med att ta en titt på vad han äter, troligen är maten alldeles för fet! Vad är det de får? Hur mycket? Hur är burkompisen, också överviktig? Plocka i alla fall ut alla solrosfrön och andra saker med mycket fett och ge dem möjlighet till mycket aktivitet. Hur ser buren ut? Hur stor?

[MelliOO]
5/1/19, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Maten ser ut så här, men jag plockar ut alla solrosfrön, nötter och pumpafrön, det har jag alltid gjort.

[MelliOO]
5/1/19, 9:18 PM
#3

Jag brukar ge de ungefär en och en halv matsked och bara strö ut i buren, burkompisen ät också lite överviktig men inte alls lika mycket, men det beror nog på att Puff (Den tjockaste) äter mest. Buren är ca 110 liter, och hagen är 80x120x40 (Längd x Bredd x höjd)

ThatPie
5/1/19, 10:17 PM
#4

#2 vad heter maten? Men bra början med att plocka bort det feta! De behöver fortfarande få i sig lite fet, men ge det istället som godis ur handen. Så att du själv har mer kontroll över hur mycket de får. Hur är det med färsk mat? Vad får de? Hur ofta? #3 om båda är lite överviktiga så tyder det på att de troligen inte får tillräckligt mycket med motion baserat på den mat de får. Speciellt när buren bara är på 110 L. De bör få komma ut och springa av sig lite varje dag, då de troligen inte har plats för det i buren. Ge dem även mycket att göra när de väl är ute!

91Marran
5/5/19, 7:05 PM
#5

Hur många procent är fettet på?

Mvh
Mig

[MelliOO]
5/6/19, 1:33 PM
#6

#5 Det vet jag inte eftersom jag handlar på fäboden i Linnés hammarby och jag tror de blandar maten själv, det finns liksom en stor låda med mat så får man välja själv hur mycket man vill ha.

Annons:
ThatPie
5/6/19, 2:13 PM
#7

#6 då tycker jag att du ska byta foder, då det troligen inte är optimalt för gerbiler. Kan vara så att näringsvärdena i allmänhet inte passar och att det är därför de är överviktiga. Försök få tag på Bunny SpringmusDröm Basic, Bunny SpringmusDröm Expert eller Versele-Laga Gerbil Nature. De är alla bra foder. Nature innehåller dock mer protein och fett än de övriga två, så, just för att dina är överviktiga, skulle nog någon av Bunny fodren passa bäst.

[MelliOO]
5/6/19, 2:19 PM
#8

#7 Tack så mycket för tipsen, ska testa det!

Upp till toppen
Annons: