Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 832 ggr
Gerbiltankar
4/18/19, 12:07 AM

Överviktig gerbil

På sistone har en av mina två gerbiler blivit tjock tror jag. Har läst att en tjock gerbil har en liten klump på nacken men vet inte om hon har någon. Hennes mage är rätt tjock och tycker det gått ganska snabbt. Min andra gerbil är ganska mager vilket hon alltid varit och undrar lite hur det kan skilja så mycket på storleken när dom får samma motion och foder. Borde jag släppa ut den tjocka mer och hur ofta finns det några fler tips?

Annons:
Nesslan02
4/18/19, 1:00 AM
#1

Har exakt samma problem faktiskt! Får väl se om någon har svar till oss

Gerbiltankar
4/18/19, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vägde dom idag och den större vägde 119 och den smala väger 85

ThatPie
4/18/19, 6:54 PM
#3

#0 Hur gamla är dem? Kan inte säga att jag ser den karakteristiska lumpen på nacken, men håller med om att hon är ganska rund om magen. Hur länge har du haft dem?

Gerbiltankar
4/18/19, 11:18 PM
#4

Dom är lite mer än 2,5 år och har haft dom i kanske 2,5 år

ThatPie
4/19/19, 9:08 AM
#5

#4 Eftersom att hon börjar bli lite till åren så skulle jag rekommendera att ta henne till en pveterinären och kolla upp så att det inte är några systor på äggstockarna eller något liknande. Det är något som äldre honor kan få. Tycker inte att hon ser ut som andra feta gerbiler jag sätt, då de ofta har mer hull även på främre delen av kroppen. Se till att hitta en veterinär (om du inte redan känner till en) som är bra på smådjur, lättare att få en bra bedömning då.

Gerbiltankar
4/20/19, 10:13 AM
#6

Ska ta henne till veterinären så snabbt jag kan hade det kunnat vara tumör annars? Just nu är jag bortrest men kommer hem om två dagar då blir det veterinär direkt.

Annons:
ThatPie
4/20/19, 1:24 PM
#7

#6 en cysta och en tumör är olika saker. En cysta kan man tömma på vad det nu är, medan en tumör kan opereras bort om det är något man vill. Vänta tills du varit hos veterinären innan du börjar oroa dig över vad det är :) vet hur tankarna går när man får höra att chansen finns att det är en tumör.

Gerbiltankar
4/21/19, 3:07 PM
#8

Okej men tack för hjälpen :)

Gerbiltankar
4/21/19, 3:07 PM
#9

Okej men tack för hjälpen :)

Gerbiltankar
4/21/19, 3:07 PM
#10

Okej men tack för hjälpen :)

[MelliOO]
4/23/19, 2:58 PM
#11

Tycker det ser ut som att den är dräktig, men jag är inte så bra på sånt så vet ej…

ThatPie
4/23/19, 3:25 PM
#12

#11 Det var därför jag frågade om ålder och hur länge TS hade haft henne. Men pga höga åldern och att hon bott med sin kompis så länge så kan hon omöjligt vara dräktig :)

Tsunamis
4/23/19, 4:49 PM
#13

Äggstockstumörer eller vätska i buken/problem med organen. Är hon pigg så kan de leva med det ett tag men börjar hon bli slö och inte längre äta och dricka är det dags för henne att somna in.

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: