Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 846 ggr
CalippoTwisterTulo
2019-03-25 12:36

HJÄLP, en ensam gerbilhane!

Hejhej!

Det är så att jag har en ensam gerbilhane. Han är ungefär 9-10 månader och hans bror gick tyvärr bort för ett par månader sedan. Jag vet ju om att gerbiler måste ha en kompis eftersom de är flockdjur, men problemet är att han har varit utan kompis lite för länge nu, så jag är rädd för att det inte ska gå att para ihop honom med någon. 

För kanske fem år sedan parade jag ihop två ensamma gerbiler, men det var eftersom jag hade två par från början och en av varje par gick bort, och gerbilelrna hade hälsat på varandra innan, så det var smidigt att sätta ihop. Nu undrar jag hur jag ska göra, eftersom gerbiler oftast inte passar i grupper (3+) och de allra flesta gerbilelrna säljs ju två och två, så jag kan ju inte bara köpa en. Det är väl även bäst att köpa en liten, ung gerbil, med tanke på att han är vuxen och han kanske skulle börja bråka med en som är lika gammal som honom? Hur ska jag göra? Är det kanske någon som säljer en eller fler gerbilhanar? 

Dessutom har jag ett ganska hektiskt liv, då jag går i skolan under dagarna, tränar nästan varje dag efter skolan och bor bara varannan vecka med min gerbil Singoalla (han har en väldigt, väldigt stor bur med två delar och ett rör i mitten, så jag kan inte ta med mig honom i bilen). Därför är jag orolig för att jag kanske inte skulle ha tid för att sätta ihop två gerbiler på ett smidigt och säkert sätt.

Detta inlägget blev väldigt komplicerat, men jag hoppas att någon orkar läsa och kanske har ett svar. Har ni några tips på vad jag kan göra? Jag står verkligen för ett dilemma och jag vill göra det så bra som möjligt för lilla Singoalla 😕❤️

Annons:
ThatPie
2019-03-25 13:29
#1

Det har inte gått för låg tid för att introducera honom till en ny kompis, HÄR har du en bra artikel om hur man gör ihopsättning på bästa sätt. Du kan kontakta en uppfödare och förklara att du har en ensam hane som behöver en ny kompis, det lär inte vara något problem att bara köpa en. Du skulle även kunna köpa två stycken ungar istället för en, för då kommer du inte hamna i samma sits igen när din nuvarande hane går bort. I vanliga fall ska man inte introducera 1+2, men om de två är icke könsmogna ungar går det bra. Hanar är även lättare att introducera än honor och fungerar även mer ofta i trios.

Vem är det som tar hand om gerbilerna de veckor du inte är med dem? Hur är buren uppdelad med röret? För för uppdelade burar kan i värsta fall leda till territoriella beteender. Men läs igenom artikeln jag länkade och se ifall det är något du skulle kunna klara av med hur du lever idag. Annars kanske du får börja leta efter ett nytt hem till din gerbil, just för att de är så sociala djur, sorgligt som det nu är. 

Hoppas att du löser det på något sätt! :)

CalippoTwisterTulo
2019-03-26 10:15
#2

Tack för ditt svar #1

Jag ska köpa en kompis till honom. Tror du att det är bäst att köpa två små (icke könsmogna) hanar eller bara en ny kompis?

När jag inte är med dem är det min pappa som får ta hand om dem. Jag har haft gerbiler i snart precis tio år (skaffade mina första 2009) och på så sätt har ju även pappa väldigt mycket erfarenhet, så det ska nog inte vara någon fara. Dessutom spenderar jag mycket mer tid hos pappa, är endast hos mamma några dagar varannan vecka. 

Buren är uppdelad med ett rör mellan den stora "lekdelen" och den lite mindre grävdelen. Jag ska ladda upp en bild när jag har tid! När jag ska sätta ihop de nya ska jag ju Dela av en bur och låta dem lära känna varandra. Jag har viss erfarenhet av att sätta ihop gerbiler, men aldrig i grupper större än två. Jag funderar därför på att kanske (om jag skaffar fler än en ny kompis) göra som man ska men vid introduktionen introducera en i taget till Singoalla, så att det inte blir två samma gång första gången utanför gallret. Sedan ska de ju troligtvis inte bo i buren med avdelningar som tillåter tillgång till två olika burar under sin första tid tillsammans, de ska ju lära känna varandra. 😃

ThatPie
2019-03-26 10:39
#3

#2 själv skulle jag kört på två nya kompisar, just för att de då kommer ha varandra när din nuvarande hane går bort. Så länge du har en bur tillräckligt stor för tre gerbiler såklart. Men bara en går ju också bra, så valet är upp till dig :)

Om han också är van vid gerbiler så bör det gå utan problem!

Jag skulle inte introducera en i taget till Singoalla utan båda två samtidigt. De kommer vara små nog att det inte lär vara något problem, just för att de ännu inte är könsmogna. Dessutom så kan en introduction ta en eller flera veckor och så länge bör inte en av ungarna vara själva. Är även bättre att man introducerar dem på samma sätt som de kommer bo tillsammans framöver :)

CalippoTwisterTulo
2019-03-26 12:09
#4

#3 , jadå, självklart! Jag menade såklart inte att jag skulle introducera två helt ensamma och lämna en liten ensam under en längre tid! Och stor bur har jag naturligtvis också. Det fixar sig nog jättebra🙂 Jag ska börja kolla upp om det finns någon aktiv uppfödare i närheten av Kronobergs län (har du någon aning om det?) eller om jag kommer behöva köpa från djuraffär. 

Tack för hjälpen!❤️

CalippoTwisterTulo
2019-03-26 12:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är Singoallas nuvarande bur. Den stora lekavdelningen rymmer 145 liter och den mindre grävavdelningen rymmer antingen 47 eller 70 liter (troligtvis 70, är inte 100 eftersom jag inte är hemma just nu).

När jag tog denna bilden hade jag inte tillräckligt med spån hemma, så den ska såklart vara fylld med mer spån och den större delen ska vara fylld med fler leksaker. Jag hade precis bytt i buren, så leksaker låg på tork efter tvättning🙂

CalippoTwisterTulo
2019-03-26 12:44
#6

I början av deras första tid tillsammans tror jag att jag ska stänga delen till grävavdelningen (så att de bondar och så att det inte blir problem med revir) och sedan när de har bott tillsammans efter ett tag kanske introducera grävdelen igen.

Annons:
ThatPie
2019-03-26 15:46
#7

#4 Vad bra! Och den jag känner till som bor så långt söder ut är Lilleskog (Lilleskogs gerbiluppfödning på Facebook) som finns i Karlshamn, Blekinge. Annars finns ju även Goblins (finns också på Facebook) som bor lite högre upp. Transport brukar inte vara ett allt för stort problem. #5 Ja, chansens att de blir territoriella pga grävdelen finns, just för att de är så uppdelade. Såklart så är det inte 100% att de kommer bli, men chansen finns. 150+ burkar fungera för 3 gerbiler, men som med allt så är desto större desto bättre :)

Rydén91
2019-05-23 11:24
#8

Jag hade köpt 2 st än bara en. Jag har 3 hanar ihop och 4 honor ihop. Äldsta är typ 4 år och ung honorna under 5 mån ca. Jag gjorde rent exakt allt i honans bur sate ihop dom tog en tops med parfym på och dutta lite ovanför svansen så alla skulle lukta likadant. Detta funkade faktiskt riktigt bra

Linduspindus76
2019-06-23 19:30
#9

Hej! Har en hane på 1,5 år som nu är ensam då hans kompis dog idag. Är du intresserad? Finns i Stockholm men kan levereras norrut mot Sundsvall /Linda

Upp till toppen
Annons: