Hejhej!
Det är så att jag har en ensam gerbilhane. Han är ungefär 9-10 månader och hans bror gick tyvärr bort för ett par månader sedan. Jag vet ju om att gerbiler måste ha en kompis eftersom de är flockdjur, men problemet är att han har varit utan kompis lite för länge nu, så jag är rädd för att det inte ska gå att para ihop honom med någon.
För kanske fem år sedan parade jag ihop två ensamma gerbiler, men det var eftersom jag hade två par från början och en av varje par gick bort, och gerbilelrna hade hälsat på varandra innan, så det var smidigt att sätta ihop. Nu undrar jag hur jag ska göra, eftersom gerbiler oftast inte passar i grupper (3+) och de allra flesta gerbilelrna säljs ju två och två, så jag kan ju inte bara köpa en. Det är väl även bäst att köpa en liten, ung gerbil, med tanke på att han är vuxen och han kanske skulle börja bråka med en som är lika gammal som honom? Hur ska jag göra? Är det kanske någon som säljer en eller fler gerbilhanar?
Dessutom har jag ett ganska hektiskt liv, då jag går i skolan under dagarna, tränar nästan varje dag efter skolan och bor bara varannan vecka med min gerbil Singoalla (han har en väldigt, väldigt stor bur med två delar och ett rör i mitten, så jag kan inte ta med mig honom i bilen). Därför är jag orolig för att jag kanske inte skulle ha tid för att sätta ihop två gerbiler på ett smidigt och säkert sätt.
Detta inlägget blev väldigt komplicerat, men jag hoppas att någon orkar läsa och kanske har ett svar. Har ni några tips på vad jag kan göra? Jag står verkligen för ett dilemma och jag vill göra det så bra som möjligt för lilla Singoalla