Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1152 ggr
Johanna16
2019-03-24 00:28

Frågor om gerbiler

Hej, jag går i tankarna på skaffa Gerbiler. Jag har tidigare haft hamstrar under många år. Jag har lite frågor angående gerbiler

1. Vet om att gerbiler e flockdjur och läst vissa rekommenderar bara ha dem i par. betyder de att de inte brukar funka ha 3 elr mera i en flock? 

2.  Till mina hamstrar gjorde jag eget foder då de va mycket socker i färdigköpt. Är de samma med gerbil foder?

3. Jag har försökt googla och hitta nån gerbil uppfödare i närheten.men närmsta jag hittat är i Stockholm och de är 3 timmar bort från mig (Bor i Gäbleborgslän). Vill ju helst inte köpa från djuraffär men verkar va de sista alternativet

Annons:
CalippoTwisterTulo
2019-03-25 10:25
#1

1. Det kan funka att ha fler än två gerbiler, men isåfall är det säkrast med hanar. Honor fungerar väldigt sällan ihop när det gäller fler än två, eftersom de ofta börjar bråka när de blir äldre. Mycket är eftersom de är väldigt skyddande kring sitt revir. Jag rekommenderar dock att bara köpa två. Finns det någon speciell anledning till att du vill ha fler än två?

2. Det finns gerbilfoder som inte innehåller socker. Dock innehåller mycket av deras foder alldeles för mycket solrosfrön, så jag rekommenderar att plocka ut några och ge det till dem som belöning någon gång ibland istället. Men om du inte hittar något foder utan socker, tycker jag att det är jättebra om du kan göra ditt egna!

3. Jag vet tyvärr inte om några uppfödare i närheten av dig. Jag hoppas att du hittar någon bra! Annars funkar det ju att köpa i djuraffär också, trots att jag förstår problematiken.

Lycka till! 😃❤️

ThatPie
2019-03-25 13:09
#2

#1 har svarat väldigt bra. Men till uppfödare, finns tyvärr inte jätte många gerbiluppfödare här i Sverige, speciellt norrut. Den jag känner till som troligen är närmast dig är Nota Bene (Mia Svärd) som bor i Björklinge, en bit norr om Uppsala. Så kontakta henne (notabene@telia.com) ​​​​​​​och se om ni kan komma överens som något som funkar för båda.

Johanna16
2019-03-26 20:05
#3

#1 1. Finns egentligen ingen anledning ha flera. Va mer att jag undrade då jag inte hittade så mycket om man har flera än två. 2. Tänkte mer om man som gerbil ägare gör eget foder och vet vad de fodret ska innehålla för få foder med allt dd behöver utan mycket socker. 3. Vet du om de är samma problem ha gerbiler med andra som de är med hamstrar från djuraffär. Köpt ett par hamstrar två gånger och båda gängen slogs allvarligt så jag va tvungen sära på dem och dem kunde inte va tillsammans med nån. Va aldrig de problemet med hamstrar från en uppfödare?

Johanna16
2019-03-26 20:06
#4

#2 Tack ska kolla upp de!

Rydén91
2019-05-23 11:02
#5

Jag hade köpt av uppfödare gjorde jag nu och då vet man vad man får. Jag haar 4 gerbil honor ihop gäller veta hur man ska sätta ihop dom osv. Har 3 hanar ihop utan problem tex. Foder kan ja inte svara helt på dock

Upp till toppen
Annons: