Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1071 ggr
Minotha
2/28/19, 3:34 PM

Röd nos på gerbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag och min sambo upptäckte häromdagen att nosarna på båda våra gerbiler verkade som att de börjat blöda/hade sår på sig. Vi hade ingen el den dagen så vi tänkte vi skulle lägga upp senare och fråga vad det kan vara men sen verkar det försvunnit.  Nu idag igen, 4 dagar senare, verkar det som att det kommit tillbaka. 

Vi trodde själva på att det kunde vara någon typ av förkylning då jag varit sjuk ett tag och vi bor litet och vi vistas i samma rum som gerbilerna hela tiden. Men eftersom att det verkar som att det blöder funderar vi på ifall det kan vara någon typ av allergi. Vi hade kutterspån fram tills årskiftet men vi bytte till alspån vilket ska vara mer allergivänligt, vilket gör att vi tvekar på att det är orsaken. Vi har också sandbad hela tiden som de haft från start, vi bytte nyligen sand dock och undrar om olika sandsorter kan spela roll? (Vi tog bort sanden vid första tillfället vi upptäckte det och de har bara fått ett bad sen dess.)

Det är alltså 2 hanar det gäller i åldern 7 mån. Bilden är på Pippin som verkar ha lite mer än sin bror. Båda är blyga för kameran och bilden blir inte bättre än så här tyvärr.

Vi är tacksamma för hjälp om någon vet vad som är bäst att göra.

// Mvh Elin och Oskar

Annons:
ThatPie
2/28/19, 5:00 PM
#1

Är ni säkra på att det är blod och inte näsvätska? Gerbilers tår- och näsvätska är röd och blandas därför ofta ihop med blod. Om ni bytt spån så lär det inte vara allergi i alla fall (som ni påpekade). Har hört att en del gerbiler reagerar på sanden, så erat byte där kan vara boven. Hur länge har ni låtit dem vara utan sand under hela dygnet? Märkt någon skillnad? Vad är det för sand ni bytt från och till? I övrigt så kan ni, om ni lyckas, plocka upp dem och tvätta bort blodet/näsvätskan (vad det nu är) med lite ljummet vatten. Kan hjälpa ifall de är lite irriterade.

Minotha
2/28/19, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Tack så mycket för svaret! Vi har googlat runt massa och tänkt att det kanske kunde vart typ tårvätska, men vi hade ingen aning att den kunde vara röd. Sanden tog vi bort för 4 dagar sedan helt och hållet och då försvann det. Jag la in ett sandbad typ 10 min igår dock och jag chansar på att det kanske räckte för dagens reaktion.

Vi brukade ha *första bilden, men det var väldigt svårt att ta sig till butiken där det såldes så nu har vi *andra bilden. Den första var mer finkornig än den vi har nu, kan det vara en anledning? Skulle det gå att fortsätta att ha sandbad fast med den första sorten eller kan det ha skapat en allergi för sand i helhet?

Edit: Ser att bilderna bläddrar, så med första bilden menar jag den i lådan, och den andra den i påsen. Vi har inte något av den första sanden utan vi använder lådan som förvaring för den nya.

ThatPie
2/28/19, 6:19 PM
#3

Eftersom att det försvann när ni undvek sanden så är chansen ganska stor att det är den de reagerar på, eftersom att ni inte ändrat något annat heller. Att det återkom så snabbt skulle jag även säga att det är näsvätska och inte blod, troligen för att den nya sanden irriterar mer än den gamla. Grovheten vet jag inte om den spelar roll, själv har jag bläster sand då det är mer ekonomiskt, vilken är något grövre än vad de flesta chinchilla sanden är. Ända sättet att veta ifall de nu också reagerar på den gamla sanden är att testa. Har inte själv mycket erfarenhet av problem med sand (varken chinchilla eller bläster), så vet inte hur de reagerar på all sand efter något som detta. Men jag tror att inte bör reagera på det gamla, men man vet ju aldrig 100%.

ThatPie
2/28/19, 6:21 PM
#4

Finns en del aktiva gerbil grupper på Facebook där det kan finnas någon som har mer erfarenhet om det. Men som sagt testa och se hur det går!

Minotha
2/28/19, 7:10 PM
#5

Tack så mycket för hjälpen! Vi ska nog låta dem vara utan sand ett litet tag nu då för att se om det hjälper och sen testa den gamla igen och se om den funkar. Annars kanske det är värt att testa bläster också. Tack!

91Marran
2/28/19, 7:25 PM
#6

Jag använder den första, den hinken eller vad man säger. Fungerar jättebra hos mig! Finkornig och bra.

Mvh
Mig

Annons:
Tsunamis
3/1/19, 1:14 PM
#7

Hade de kala nosar eller bara lite rött vid nosen?

Lite rött vid nosen som på din bild är vanligt och inget att oroa sig för. Det kan varit sanden men även ströet om ni inte städat på ett tag.

Börjar de få lite svullna nosar som blir kala och de är synbart obekväma och kliar sig kan det vara allergi eller överreagens. Ofta får man då gå till veterinären och be om Fucidin vilket har lite antibiotika i sig.  Det rör sig alltså inte alltid om allergi utan något har irriterat nosen, vilket har skapat infektion i nos och luftrören. 

Riktig allergi brukar nosen svullna upp rejält och kräver byte av strö/hö/sand plus även det ofta lindring via antibiotika i munnen eller via salva som Fucidin. 

Kal nos som inte är svullen, ibland lite skorpor är en annan sak. Det är svamp och något de kan få ibland av mat eller strö. För det krävs en svampkräm ( t ex Pevaryl).

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: