Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 736 ggr
Squirrel
2019-02-25 18:42

Gerbil Nature är nytt recept bra?

Det är nytt recept på Gerbil Nature.  Är det fortfarande det bästa fodret? Finns det andra foder som är lika bra?

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/foder_moss_okenrattor/prestige/343825

Ingredienser:
Spannmål (majs 17%), vegetabiliska biprodukter, grönsaker (ärtor 12%, röd paprika 2%, morötter 2%), frön, frukt (banan 1%, russin 1%), vegetabiliska proteinextrakt, insekter (mjölmask 4%), nötter, mineraler, jäst, örter, oljor och fetter, calendula, FOS, MOS, druvkärnor, alger, Yucca.

Tillsatser
Näringstillsatser:
Vitamin A (10 950 IE/kg), Vitamin D3 (1450 IE/kg), Vitamin E (74 mg/kg), 3b103 [järn] (91 mg/kg), 3b202 [jod] (2 mg/kg), E4 [koppar] (10 mg/kg), 3b603 [zink] (72 mg/kg), E8 [selen] (0,22 mg/kg), 3b815 [selen] (0,28 mg/kg).

protein 16.5 %

fett 7.0 %

fibrer 7.5 %

aska 6.0 %

kalcium 0.8 %

fosfor 0.45 %

Annons:
Tsunamis
2019-02-27 11:16
#1

i mitt tycke har det aldrig varit det bästa fodret. Men det är ett tillräckligt bra foder som de flesta kan få tag i.

Har inte provat den nya påsen men ska nog faktiskt köpa en och se efter. Värdena ser helt ok ut i alla fall.

MvH  Tsunamis

Squirrel
2019-03-05 14:52
#2

Finns det andra bra/bättre foder man kan beställa på internet? Jag vill inte tillverka eget foder.

Hur jag brukar göra med gamla Gerbil Nature, eftersom en av mina två gerbiler är tjock, är att plocka bort all torkad frukt och slänga det pga det är bara socker. Och plocka ut alla solrosfrön, jordnötter och pumpafrön - och sen ge det från handen som godis istället. Den tjocka får bara en liten pyttebit sånt per dag. Är det okej att göra så, eller kan det bli fel balans då? Hur ska jag annars göra för att banta honom? De får även lite morot ett par gånger i veckan.

De har ett 222 L akvarium, så de får mycket motion. Men jag brukar inte ha dem ute för jag är rädd att de ska rymma.

Tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: