Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1104 ggr
okayleigh
2019-01-21 20:43

Sårig näsa på gerbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej där! Min gerbil har fått ett sår på näsan som inte läker eftersom att han konstant kliar upp det. Någon som har haft liknande problem och vet vad som kan göras åt det?

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-21 21:06
#1

Nu gissar jag bara för jag har väl egentligen ingen aning…men det kan inte vara så att han är allergisk mot ströet du använder?

okayleigh
2019-01-21 21:45
#2

Jo! Jag tänkte det med, men även om jag byter så funderar jag på om såret verkligen kommer försvinna? Med tanke på att han kliar på det hela tiden…

Chinesecrestedlover
2019-01-21 21:48
#3

Förhoppningsvis slutar det klia om han slipper allergenerna som orsakar allergin…om det nu är allergi då alltså😉. Om han slipper klådan så lär han ju sluta klia på det så att det blir sår.

ThatPie
2019-01-21 22:14
#4

Som #1 sa så är chansen nog ganska stor att det är allergi, vad använder du för spån? Testa i vilket fall som helst att byta till något annat, exempelvis alspån eller hampa och se ifall det blir bättre. Annars så bör du ta honom till en veterinär.

Anne.K
2019-01-22 09:07
#5

Byt spån. Det händer ganska ofta att gerbiler blir allergiska eller överkänsliga mot kutterspån. Så det första du ska göra är att byta spån och sedan se om symptomen minskar. Har inte det blivit bättre efter några dagar så kan en veterinär behöva kika på det då det kan ha utvecklats till något värre som kräver medicinsk behandling.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: