Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 979 ggr
selmaab
1/11/19, 1:13 AM

Lite frågor om gerbiler

Hej

Jag har blivit lite sugen på gerbiler, just nu har jag 7 st hamstrar så ska inte köpa än på ett tag men skulle vilja fråga lite om de:

-Har hört att gerbiler kan vara ganska bitska, är det sant?

-Ska gerbiler bo tillsammans? (asså typ 2 och 2)

-Kan man använda typ samma mat och leksaker osv?

-Mina guldhamstrar jag har nu är väldigt sociala och älskar att komma upp i handen osv, de känner också igen mig och är tryggare hos mig än hos min syster osv. Blir gerbiler också så tama och sociala med sina ägare?

Sen ska jag ju såklart läsa på innan jag köper :)

Annons:
Anne.K
1/11/19, 9:28 AM
#1

1. Nej gerbiler som är uppfödda av bra uppfödare som noga valt avelsdjuren är inte bitska. En väluppfödd gerbil biter nästan aldrig. Att jag säger nästan är att det kan finnas situationer (skapade av ägaren) som gör att gerbilen kan bitas. T.ex att ägaren håller gerbilen för hårt etc. En gerbil kan även bitas om den har ont någonstans i kroppen, och då kan det vara bra att en veteriär undersöker gerbilen. Utöver det så är det inte vanligt att gerbiler bits. De är väldigt snälla. 

2. Gerbiler är flockdjur och ska aldrig bo ensamma. Man ska ha minst 2 stycken.

3. Du ska inte ge hamstermat till gerbiler då det inte är rätt näringsmässigt för vad gerbiler behöver. Man ska ge mat avsett för enbart gerbiler. Inga foder mixar som ska funka till flera arter. Det ska vara foder avsett endast för gerbiler. 

4. Ja hanterar man gerbilerna ofta så kommer dom bli sociala. Dock är dom inga keldjur, så förvänta dig inte att kunna gosa med dom. Gerbiler är nyfikna och vill hela tiden gå på upptäcksfärd, vilket innebär att de sällan sitter stilla. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
1/11/19, 9:39 AM
#2

Oh men vad trevligt att du funderar på gerbiler! :D Gerbiler är inte mer bitska än vad hamstrar är (skulle nästan säga ännu mindre), men kan precis som hamstrar vara bitska ifall de kommer ifrån någon djuraffär och med det en grossist. Gerbiler från uppfödare bits inte. Så klart så prov biter de det mesta, speciellt är de är mindre, men det är inte hårt. Det är ungefär som på samma sätt som hundvalpar testar att tugga på det mesta för att se vad det är. Gerbiler, till skillnad från vissa hamster arter, ska alltid bo tillsammans. De är väldigt sociala djur som ute i det vilda bor i stora familje grupper, så två eller fler gerbiler är ett måste. För nya gerbil ägare rekommenderas antingen två honor eller två till tre hanar, då honorna är svårare att hålla i grupp. Så klart ska man inte blanda könen, om man inte vill ha ungar då. Man kan använda ungefär samma mat, men fröblandningen för just gerbil är att rekommendera. Då, precis som med de olika hamster arterna, behöver mer eller mindre av olika saker. Mina tjejer får dock lite av en campbell mix (blandat med deras vanliga frö blandning), men mest för att jag vill bli av med den. Leksaker till hamstrar kan de också ha, så länge de inte är tyg eller plast. Gerbiler gnager en hel del och det är inte bra ifall de skulle få i sig någon tyg bit eller en vass bit av plast. Till skillnad från hamstrar så ska gerbiler inte ha hjul. Då de kan skada både rygg och svans vid dess användning, pga att deras svans är en del av ryggraden. De kan även utveckla stereotypiska beteenden från den. När de kommer till bur så kan de även där också oftast ha samma som hamstrar, så länge den är ganska djup, inte har något galler och är minst 100L stor. De flesta använder sig av samlor, akvarium eller ex detolfs. Ja det blir de, men hur tama de blir är helt individuellt. Båda mina tjejer kommer fram när jag sätter ner handen, öppnar bur locket eller till ock med bara om jag kommer in i rummet. Men den ena gillar inte lika mycket att bli buren och hållen, vilket är det ända den andra vill. De är oftast inte heller de man sitter och myser med framför soffan, utan det är ofta spring i benen hela tiden. Men finns som sagt även de gerbiler som gillar att mysa lite :) men ja, precis som hamstra så använder sig gerbiler mycket av sitt luktsinne, så de känner igen varandra och dig på en lukt. Mina tjejer beter sig inte alls lika dant om min syster försöker ta upp dem som om jag skulle göra det. De beter sig fortfarande bra och så, men kommer inte fram lika lätt. Om du har något mer du undrar över så fråga på!

selmaab
1/11/19, 12:28 PM
#3

tack för svaren :)

Jag vet ju att man inte ska köpa från djuraffärer pga vart de får sina djur ifrån och att temperamentet blir dåligt och de är bitska osv. Jag har alltid köpt från djuraffär pga att jag inte visste om det. Dock tycker jag att jag har haft väldigt många fina hamstrar. Ju äldre jag har blivit ju tamare har de varit pga jag har haft mer tålamod att tämja de osv. Såklart har haft några som varit bitska, hade en som jag bara kunde hålla med tjocka handskar för att han bet så mycket så hade väldig otur med honom. Annars tycker jag inte riktigt att det stämmer till 100% att djuraffärs hamstrar har dåligt temperament. Den jag har nu t.ex. är helt underbar och även hamstrarna innan det. Nu är ju det här gerbiler så jag vet inte om det är annorlunda med de men tänker att det kanske är lite samma sak där? Frågar pga att jag inte vet var jag kan hitta uppfödare här.. Jag har bara träsaker (förutom matskålarna som är i porslin eller något liknande, och även vattenflaskan då). Jag har en detolf som jag isf tänkte ha de i så det är nät i taket men de funkar väll?

Anne.K
1/11/19, 1:43 PM
#4

angående djuraffärs djur så handlar det inte enbart om temperament. Det handlar mycket om att den aveln är skit, det avlas ju enbart för pengarnas skull och inte för djurens välmående. 

Så det är mycket mer än bara temperament som kan bli problem med sådana djur.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
1/11/19, 1:56 PM
#5

Precis som #5 säger så är det inte bara temperamentet det handlar om, utan hur aveln är upplagd. Man kan få helt underbara djur från grossister, det är inte något som någon nekar. Men du kan även få raka motsatsen. Du kan få djur som redan är sjuka, har någon genetisk defekt eller sjukdom eller inte mentalt mår bra. Speciellt om man inte är erfaren av djurslaget och kan se tecken på dessa redan innan. Vilket många är när de köper djur från affärer. Uppfödare kan även vara hårdare med till villa de väljer att sälja till än vad de flesta affärer är, för alla människor är inte lämpade att ha alla djur. Grossister kan jämföras med puppy-mills. Deras uppfödning är som ett företag där hundarna är produkter och det ända som är viktigt är hur mycket de tjänar. Såklart kan man få bra hundar ifrån ett sådant ställe, men vill man verkligen stödja något sådant?

selmaab
1/12/19, 11:37 AM
#6

#5 aha

Har inte läst så mycket om grossister så tack. Självklart vill jag ju inte stödja det.

Visste ju att de inte va så bra men jag får väll börja leta efter uppfödare isf. Borde man inte kunna ta reda på vart djuraffärerna köper sina djur ifrån. Tänker att alla inte köper från de? Sen finns det djuraffärer där kaniner bor i lika små burar som hamstrarna med dålig luft där det dessutom är alldeles för varmt så de är nog inte ens värt att kolla upp.

Annons:
ThatPie
1/12/19, 1:10 PM
#7

Ha ha skulle stått #4 istället gör #5 där uppe :P #6 Det går att fråga vart de köpt in sina djur ifrån, men alla talar inte sanning eller kan inte ge konkreta ”bevis” på vart de kommer ifrån. Vet att det finns en del djur affärer som säljer djur från bra uppfödare, de jag köpte mina tjejer av säljer en del på det sättet. Så om man vill köpa från djur affär får man vara väldigt noga med att se vart djuren kommer ifrån :) lättast är dock att kontakta en uppfödare direkt.

selmaab
1/13/19, 11:39 AM
#8

#7 ja haha, har ett nytt tangent bord så skriver fel ibland, kollar inte så noga innan jag publicerar kommentaren xD

Jo kollade på uppfödare men hittade inga i närheten :/

(bor i närheten av göteborg)

ThatPie
1/13/19, 12:58 PM
#9

#8 Goblins finns i närheten av Göteborg (https://m.facebook.com/pg/goblinsgerbiluppfodning/about/?ref=page_internal&mt_nav=0), sedan så brukar det gå att få transporthjälp vid utställningar och dess like. Så ta kontakt med några andra uppfödare också och fråga ifall de kan hjälpa till med transporten, i alla fall en bit :)

Rydén91
5/25/19, 9:52 PM
#10

Jag har 10 gerbiler just nu de bor i grupper funkar bra ju mer man hanterar dom destomer tamare blir dom. Mina är jätte snälla aldrig någonsin haft elaka gerbiler. Tycker dom är sociala framåt rolig att se på. Man ska inte ha gallerburar de biter på gallret kan förstöra tänder och få skav på näsan. Använd inte hjul de kan skada ryggen. Man kan ge de hö kartonger m.m som de bygger av gör gångar m.m Akvarium är de bästa tycker jag och sen inte ha något plast i buren då dom gillar gnaga på allting

Upp till toppen
Annons: