Allmänt om gerbiler

Gerbil köp eller inte?

2019-01-07 13:32 #0 av: 91Marran

Kan inte länka till annonsen, men det gäller gerbiler i Oskarshamn på blocket. Tänkte köpa två. Mejlade och frågade om mitt akvarium (80x35x40) var tillräckligt stort. Fick höra att den var bra över den lagliga måttet så det var okej. Det lagliga måtten är ju jättesmå, så min fråga är om det är tillräckligt stort?
Jag har hört att det är lättare att ha gerbiler i udda grupper. Stämmer det?
Jag är påläst om gerbiler i övrigt, men finns det några myter som man borde känna till?

Anmäl
2019-01-07 15:15 #1 av: ThatPie

Akvariumer du har går bra. Det är på 112 L (är bara att räkna basen x höjden) och den storleken fungerar bra till två gerbiler. Större är ju alltid bättre men de klarar sig bra på ~100 L om de får komma ut ofta :)

Udda grupper vet jag inte om det stämmer, men brukar rekommendera 2 st honor eller 2-3 hanar för de som inte är allt för erfarna med gerbiler. Honor är svårare att hålla i grupp (mer än två), men tre hanar går bra.

När det kommer till myter tror jag inte att jag vet några? Är ju lite delad mening om de ska ha hjul eller inte (speciellt utanför Sverige). Men själv rycker jag inte att de ska ha något, det är inte bra för deras ryggar och får tillräckligt mer motion om man har bra med spån och låter de komma utvidga :)

Anmäl
2019-01-08 18:13 #2 av: 91Marran

Kan man ha ett tic tac hjul i hagen, eller är det för litet det med?

Anmäl
2019-01-08 21:16 #3 av: ThatPie

Först så ska man försöka undvika plast när det kommer till gerbiler, då de annars kommer tugga sönder det. Vilket inte är bra ifall de skulle få i sig något. Sedan, eftersom att jag inte förespråkar hjul, så tycker jag att man ska undvika hjul både i buren och utanför. De får tillräckligt med motion genom att springa runt i hagen och gräva i buren. Så länge man har några kartonger eller hus dekan gömma sig i ifall de vill i hagen, så brukar de springa runt och utforska ganska rejält. Sedan så är deras svansar en förlängning av deras ryggrad och har därför svårt att böja sig, som ex mus och rått svansar kan. Därför blir böjningen av deras rygg och svans som blir när de springer i hjul inte speciellt hälsosam.

Det är ju dock som sagt delad åsikt om hjul.

Anmäl
2019-01-08 21:49 #4 av: 91Marran

Då skippar jag hjul. Tänkte att man ser i hagen om de gnager, men då skippar jag hjul helt, eftersom det är risk att skada ryggen.

Anmäl
2019-01-08 22:21 #5 av: ThatPie

Ja mina provsmakar det mesta, så ger de bara tillgång till saker jag vet inte skadar dem :) tröjor tycker ena är speciellt intressanta att smaka på

Anmäl
2019-01-10 20:34 #6 av: 91Marran

Nu har jag tingat två tjejer. Den ena är black och den andra vet jag inte färgen på. Svårt att se via en bild och jag är inte bra på färger. Får dem tidigast när de är 7 veckor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.