Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 511 ggr
Urban och Franke
12/25/18, 12:30 PM

Äter dom för mycket

Hej! Jag har på senaste tiden märkt att mina gerbiler har gått upp i vikt. Eller jag tror det i alla fall. Jag är ganska ny till det här så jag vet inte om det är för att dom blir vuxna eller om dom äter för mycket. Om det är så att dom bara håller på att bli vuxna så vill jag ju inte trappa ner på maten. Dom är ungefär 4 månader nu. Den maten dom får är pellets och fröblandning. Dom har också en pinne med frön som man hänger upp i buren.

Annons:
ThatPie
12/25/18, 4:30 PM
#1

Hur mycket väger dem? Och hur ser deras hull ut?

Urban och Franke
12/26/18, 4:51 PM
#2

Jag vet inte😬 hur kollar man sånt?

ThatPie
12/26/18, 6:56 PM
#3

Att införskaffa en köksvåg (en sån där liten som känner av gram) kan underlätta vägandet, är även bra att regelbundet väga dem för att hålla koll på förändringar och dess like. Glömde även fråga hur mycket mat fem får o h hur snabbt de äter upp det? Om du skickar en bild (helst så mycket från sidan som det går) så kan jag ta mig en titt. Troligen äter de inte för mycket, men kan vara bra att hålla koll på hut mycket de äter i alla fall :)

Alwyn
12/27/18, 8:19 AM
#4

Gerbiler skall ha tillgång till mat dygnet runt, så man kan inte trappa ner mängden. Det du behöver göra om de är överviktiga, är att motionera dem mer eller byta foder till ett med mindre fetthalt.

ThatPie
12/27/18, 9:39 AM
#5

#3 precis! Men tänkte att det kunde vara bra att ta reda på ifall de faktiskt äter för mycket först, onödigt att byta foder/motionera mer om de redan har bra hull.

Urban och Franke
12/27/18, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag försökte få en bra bild men det gick sådär:(

Annons:
Urban och Franke
12/27/18, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
ThatPie
12/27/18, 4:02 PM
#8

#6 aww så söt! (Vet hur svårt det är att ta bra bilder :’) ) Ser ut som han har bra hull, så du behöver inte oroa dig för att de väger för mycket. Är då troligen att de just håller på att växa som gör att de äter mer :)

Anne.K
12/28/18, 9:21 AM
#9

#7 den gerbilen är inte i närheten av fet, så du behöver inte vara orolig. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
12/28/18, 9:24 AM
#10

vad är det för fröpinnar du ger förresten?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Urban och Franke
12/28/18, 10:30 AM
#11

Åå tack för all hjälp! Jag var lite orolig men nu kan jag slappna av. Jag ger mina gerbiler olika typer av fröpinnar men dom jag har nu är little bigger sticks

Anne.K
12/28/18, 11:58 AM
#12

Är det sådana som är dränkta i honung och dylikt? I så fall skulle jag skippa dessa. Onödigt sött för gerbilerna och onyttigt. Bättre att ge fröer som inte har något annats tillsatt. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Urban och Franke
12/28/18, 4:16 PM
#13

Okej jag ska kolla upp om dom är bra eller inte

Annons:
Urban och Franke
12/28/18, 4:16 PM
#14
Upp till toppen
Annons: