Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 675 ggr
[HanDenDär]
2018-12-23 21:09

Nybörjar frågor

Kommer bo ensam snart och funderar på djur som sällskap.

Är självklart medveten om att ha djur innebär ett stort ansvar, att det inte bara är något man kan gosa med när man känner för det.

Har haft hamstrar i tonåren som jag gjorde detta misstag med tyvärr… 😞

Har läst en del här på forumet men har lite frågor.

Gerbiler  är ju väldigt snabba och energiska, men gillor dom att gosa i mellanåt?

Hur många liter ska ett akvarium vara för 3 gerbiler? 

Jag är inte så händig, finns det bra gerbil burar som är färdig gjorda inte gallerburar såklart

Är allspån okej, för carefresh blir väldigt dyrt till gerbiler eftersom dom ska ha mycket

Och vilken är den bästa maten?

Annons:
ThatPie
2018-12-24 01:07
#1

Vad trevligt att du är intresserad av att kanske skaffa gerbiler! Är inte speciellt många som håller på med dem här i Sverige. Men för att svara på dina frågor. Om de gillar att gosa eller inte är väldigt individuellt, då de alla har väldigt unika personligheter. Vissa är väldigt sociala och vill vara med en, medan andra helst håller sig på lite avstånd. Samma gäller med gosigheten. Ingen av mina tjejer är de som sitter still och låter sig bli klappade (om man inte mutar dem med lite mat vill säga). Men honor brukar generellt vara något mer springinga än hanar (är dock som sagt individuellt). Är väldigt få gerbiler dock som sitter still och gosar som exempelvis guldhamstrar. För tre gerbiler skulle jag säga minsta 150 L Nja, det vet jag inte. Oftast finns det inga bra burar att köpa på djuraffär till just gerbiler, då man ska försöka undvika galler delar. Akvarium eller samlor är nog det jag skulle rekommendera. Locken till båda behöver som sagt är inte vara något speciellt, så länge det ligger kvar och är rymnings säkra (så länga man inte har andra djur som kan försöka ta sig in också) Alspån och hampa är bra spån för gerbiler. Kutterspån går också bra, men man måste där vara noga med så att det inte luckrar allt för mycket terpentin då det är dåligt för dem. Alspån kan däremot behöva kompliceras med annat spån eller ex hö för att öka grävmöjligheten. Själv är jag i processen av att byta från kutterspån till hampa, då det dammar mindre och jag reagerar så vid varje spånbyte. Jag ger mina tjejer Gerbil Nature som är utblandat med axa’s grynblandning och mjölmaskar. Det fungerar bra för mig :)

[HanDenDär]
2019-01-12 19:08
#2

Ber om ursäkt att jag inte svarat fortare.

Tacksam för bra svar! 🙂

Upp till toppen
Annons: