Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 555 ggr
ThatPie
2018-12-04 22:46

Tips på bra stimulans?

Så jag har en väldigt aktiv och social tjej som skulle behöva mer stimulans, men jag vet inte hur. Har försökt att ha henne uppe mycket eller låta henne springa av en del energi i rasthage, men hon fortsätter ändå med sitt dåliga beteende av att bita på det galler som är på locket (Detta är inget hon gjorde i deras gamla bur). Planerar att göra hålen mindre på locket så att hon inte lika lätt kommer åt, då de nu är ca 1x1 cm. Men det kommer bara att ”gömma” ”problemet” och inte gå till dess grund. Så vad kan jag göra för att ge henne mer stimulans?

Annons:
Anne.K
2018-12-05 07:10
#1

Hur stor är buren?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
2018-12-05 11:49
#2

#1 260L

Anne.K
2018-12-05 12:06
#3

skulle du kanske kunna ta en bild på buren så man kan se hur du inrett etc. Kan bli lättare att komma med tips då. 

Men första tipset är som du var inne på att byta nät, det hjälper mycket faktiskt. Gerbiler kan ibland bli för fixerade vid vissa saker så att ta bort det dom fixerar sig vid kan emellanåt lösa problemet och man märker av en mycket mer harmonisk gerbil. För har du tur så är det enbart nätet som blivit en fixering, så att byta ut det till något gerbilen inte kan få grepp om kan då bryta fixeringen. Så jag hade börjat där. Sedan om problemet skulle kvarstå trots nätbytet då får man kolla på vad mer man behöver göra.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
2018-12-05 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Just nu ser deras bur ut såhär, var tvungen att ta ut en del hus och andra saker just för att hon fixerade sig vid att sitta på dem och gnaga på gallret. Hon var lugnt ett tag efter att jag plockat ut dem, men började sedan gnaga på gallret på andra ställen efter ett tag. Hon är även lugnare precis efter spånbyte och blir gradvis mer gnagande efter ett tag. Men ska försöka hitta något bra nät att byta till så snart jag kan.

[MelliOO]
2018-12-05 15:53
#5

Testa sätt i fler kartonger och toarullar, om du inte redan har det

ThatPie
2018-12-05 20:37
#6

Allt som inte är spån i grävdelen är kartong, de tycker bara om att gräva ner den :P är just nu 3 ~20x10 kartonger och ca 5-6 toa/hushållspappers rullar i. Är även mer spån än vad det ser ut , de har grävt upp det på kanterna. Men kan säkert lägga in lite mer. Hon har dock tidigare använt även kartonger för att komma upp och åt nätet så får se hur det går. Ska testa med annat när så snart jag kan.

Annons:
jbmaea
2018-12-06 18:38
#7

Mina gnager inte på gallret i taket (tror inte ens de kan få fäste i det) men gräver mycket i hörnen. Ena, som är väldigt nyfiken och mer aktiv blev lugnare när han fick komma ut utanför buren och rasthagen. Han får krypa upp i händerna sen sätter jag honom i soffan lite också får han också springa på mig. Kanske vill din utforska lite mer? Jag har inte mycket kunskap mer än allt jag har läst och utifrån mina små (har haft de i fyra veckor bara så kan ju även vara så att deras negativa beteende kommer tillbaka när det nya utanför buren/rasthagen blir "gammalt")

ThatPie
2018-12-06 19:28
#8

#7 kan säga att hon gillar att utforska väldigt mycket, men tröttnar på det nya området väldigt snabbt och försöker ta sig till nya ställen (under sängen är ett favorit ställe att rymma till -.-). Har som sagt testat att låta henne vara ute och springa av sig/utforska mer än vad jag gjort tidigare. Men det har bara gjort att hon nu har ännu mer energi/gnager mer i buren. Men tack för tipset! Hoppas att mer finmaskigt nät hjälper, annars får man väll börja testa annat.

Upp till toppen
Annons: