Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 748 ggr
Urban och Franke
2018-11-25 22:38

Tvätta buren?

Hej! Hur ofta ska man tvätta och rengöra buren? Jag har fått olika svar från olika hemsidor så jag vet inte vad jag ska göra.

Annons:
ThatPie
2018-11-26 00:13
#1

Jag tvättar ur tjejernas bur med varmt vatten vid varje spånbyte. Allt för grov städning för ofta leder till att deras lukt försvinner från buren och de kan börja bråka. Om man har något som riktigt sitter fast och inte löses upp med bara vatten kan man ta bakpulver+vatten. Det är dock lätt frätande så man får vara försiktig med händerna. Efter det så ska buren sköljas ur riktigt noga och var helt torr innan nytt spån och gerbiler läggs in. Skålar och flaskor kan städas med diskmedel och kissfläckar på trä kan skrubbas bort till vis del med varmt vatten.

Urban och Franke
2018-11-26 11:18
#2

Hur ofta byter du spån?

ThatPie
2018-11-26 11:55
#3

Jag byter en gång i månaden, men deras bur är på ~260 L och är då inte extremt skitig. När de hade deras gamla bur på 112L bytte jag varannan vecka, men då var den riktigt smutsig.

[MelliOO]
2018-11-26 14:57
#4

Jag har ett akvarium på ca 109 liter och jag byter spån ca var tredje vecka. Jag brukar oftast bara byta spånet, då resten av buren aldrig är smutsig.

ThatPie
2018-11-26 15:23
#5

Som sagt är ju vissa gerbiler skitigare av sig än andra, så man får testa sig fram lite hur ofta man måste städa. Mina brukar gräva bort allt spån i husen och sedan kissa där, det är en av anledningarna till att jag tvättar ur med vatten vid varje spånbyte.

Anne.K
2018-11-28 15:45
#6

De andra har redan gett bra svar, men vill bara tillägga, att man märker när det är dags att städa ur buren. Det börjar lukta helt enkelt och ibland syns det också på spånet. Först får man kontrollera så att inte lukten enbart kommer från sandskålen. I så fall räcker det att bara rengöra den om spånet känns fräscht. 

Olika gerbiler är olika skitiga. Vissa behöver städa buren oftare medans andra kommer undan mer sällan om man har gerbiler som är väldigt duktiga och gör majoriteten av behoven i sandskålen t.ex. så brukar resten av buren hålla sig fräsch mycket längre. :) 

Sedan beror det på hur stor bur man har och hur mycket spån man fyller den med. :) 

Så som redan sagts så är det bara att testa sig fram och se hur stort städbehovet är hos dina gerbiler. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Urban och Franke
2018-11-28 22:08
#7

Tack så jättemycket för alla svar!

Upp till toppen
Annons: