Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 892 ggr
Urban och Franke
2018-11-25 15:46

Hur mycket dagsljus behöver dom?

Hej! Jag undrar hur mycket dagsljus mina två gerbiler behöver. Nu när det blir mörkt så tidigt på dagen så är det svårt att ge dom dagsljus.

Annons:
ThatPie
2018-11-25 20:25
#1

Ja jag vet faktiskt inte. Beror ju även lite på om det är solen i sig själv eller bara själva ljuset du syftar på. Jag brukar i alla fall ha gardiner och persienner borta/uppdragna från de fönster närmast buren och sedan ha lampor på när jag skälv är vaken och det är mörkt ute. Mestadels för att de ska vänja sig vid min dygns rytm. Direkt solljus är dock något man ska vara försiktig med, speciellt om man har röd/rubin ögda gerbiler. Då deras ögon inte innehåller något pigment och därför inte kan skydda sig mot stålarna lika bra.

Urban och Franke
2018-11-25 22:33
#2

Okej tack så mycket! Jag ska testa din metod😊

Belimas
2018-12-14 22:34
#3

Ett tips är att sätta upp en ledlist på utsidan av buren som du kan tända när det börjar skymma ute under vinterhalvåret. Jag har det på 2 av 3 burar och tycker det ger lite lagom belysning åt dom utan att vara för starkt sken :) Finns billigt på ex. IKEA.

Urban och Franke
2018-12-15 01:03
#4

Tack för tipset!

ks.gerbil
2019-01-04 10:42
#5

Vet att detta är ett rätt gammalt inlägg men jag tänkte bara inflika då jag tyckte frågan var väldigt intressant. Det skiljer sig lite i antal timmar dagsljus mellan Sverige och Mongoliet under våran vinterhalvår ca 6h här och 9h där borta. Om man utgår från detta är det alltså viktigt att försöka ge dem det dagsljuset som man kan men så länge man håller persiennerna öppna och inte har buren i ett mörkt hörn av huset så behöver man inte oroa sig särskilt mycket skulle jag tro!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Urban och Franke
2019-01-06 02:01
#6

Tack för svaret!

Annons:
Upp till toppen
Annons: