Annons:
Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 843 ggr
Smådjur
11/20/18, 12:37 PM

Hjälp! Gerbil-singlar!

Hej!

Mina två gerbilhonor går inte ihop längre (ca. 3 år gamla) och jag skulle behöva hitta ett nytt hem åt dem där personen helst har introducerat gerbiler förut (eller åtminstone har mycket erfarenhet av gerbiler) och kan ge dom ett livslångt hem, alternativt bara genomför introduceringen så tar jag tillbaka det nya paret om du inte kan behålla dom. 

Har förstått det som att gamla honor är omöjliga att introducera för både bäbisar och andra honor, medan hanar kan vara ett alternativ, då jag läst  (https://wagfu.com/introduce-gerbils) att äldre honor inte är fertila längre efter 2 år (kan kanske en uppfödare bekräfta eller avfärda detta?) Ska deras nya kompis alltså vara en jämgammal hane?

Det viktigaste för mig är att tjejerna snabbt får en (eller flera) kompis/ar, att introduceringsprocessen görs ordentligt och säkert samt alternativt att de får ett nytt bra hem. 

Kan någon ta någon av tjejerna, eller bara hjälpa med introduceringen då jag tyvärr inte har möjlighet till detta?

Skulle en gerbilexpert här på forumet också kunna bekräfta om det är äldre hanar som gäller för tjejerna?

Jättetacksam för svar och hjälp!

Finns i Stockholm

Annons:
Anne.K
11/20/18, 2:06 PM
#1

Äldre gerbilhonor kan visst introduceras till bebisar av samma kön.  Så den myten kan jag spräcka hål på på en gång. Däremot är det ytterst svårt att introducera könsmogna honor med varandra. 

Jag rekomenderar inte att sätta äldre honor ihop med hanar, eftersom man kan ALDRIG garantera att honan skulle vara infertil. Och en 3 årig hona som blir dräktig är en stor risk för både honan och eventuella ungar i magen.  Saker kan gå illa vid förlossning då honan kan avlida genom komplikationer och även efter förlossning då för ungarnas del som kanske inte får tillräckligt med mjölk från honan som får sämre produktion i hög ålder och då svälter ungarna ihjäl.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Smådjur
11/20/18, 2:40 PM
#2

Ok, tack för svar! Då vet vi, tjej-bäbisar till honorna!

Anne.K
11/20/18, 4:09 PM
#3

#2 tänk bara på att när man skaffar honbebisar att det smidigaste är om dom är runt 6 veckor gamla. Som max 8 veckor. För sedan börjar dom bli könsmogna och då blir ungarna genast kaxigare och den äldre honan blir mer revirshävdande. Så ju yngre desto bättre med honbebisarna för att introduktionen ska gå så enkelt som möjligt. 

Och att man kör delad bur metoden. (split cage method). :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Smådjur
11/20/18, 4:51 PM
#4

Tack för info! Är split cage- metoden överlägset bättre än att ha två gallerburar bredvid varandra eller går det lika bra?

Anne.K
11/20/18, 7:11 PM
#5

Split cage är att föredra. dom ska bo på samma yta fast med säkerhet av att ha ett galler mellan dom så att de inte kan slåss. 2 separata burar bredvid varandra kommer inte ge lika bra effekt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Smådjur
11/20/18, 7:29 PM
#6

Tack igen, då vet vi!

Annons:
Upp till toppen
Annons: