Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 473 ggr
VampireGirlElvira
2018-11-19 17:38

Gerbilernas syn.

Visste inte var jag skulle lägga denna, men jag provar. Hur långt ser era gerbiler? Jag har gerbilburen 2 1/2 meter bortifrån fotöljen i vardagsrummet och skulle flytta foten lite lätt, så hörde jag nåt som swishande förbi, och så hörde lite stampande i buren, så kom jag på att det var någon utav töserna som skulle äta eller dricka samtidigt jag flyttade foten. Det lät roligt och började skratta lite lätt, men samtidigt så bev jag lite ledsen (eller kan man kalla det att jag blev bekymrad) över att det är inte rätt att börja skratta åt dom för att jag kanske skrämde dom. Var det rätt av mig att skratta lite lätt för att dom blev skrämda över att jag flyttade foten? Och att hur långt kan gerbiler se egentligen? Jag vet att dom har bättre syn än tamråttor, men jag kommer inte ihåg ifall dom hade såpass bra syn jämfört med tamråttor. Edit. Jag tror jag minns nu förresten att när jag hade gerbiler senast, så var dom andra töserna likadana när dom såg nånting röra på sig mellan 3-5 meters håll. Vi bodde i våran lägenhet när vi hade gerbiler senast. Sorry för ett rörigt inlägg.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Tsunamis
2018-11-20 08:56
#1

Hmm hur vet du de ser bättre än tamråttor? Råttor och gerbiler har ganska olika sätt att reagera på fara och saker de ser framför dem själva. Ja som du märkt själv också. Det du ser är främst att de reagerar på eventuell fara och flyr in i sina tunnlar eller hus och inte direkt kopplat till vad de ser eller inte ser. Det är instinktivt och försvinner oftast aldrig helt utan även tama äldre gerbiler kan ibland reagera sådär. 

http://www.egerbil.com/eyesight.html

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: