Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 1110 ggr
jbmaea
2018-11-12 06:44

Stampar

Hej… igen! Som jag skrev i tråden igår så tog jag över två gerbilungar. Inatt så har jag varit orolig. Den ena gräver maniskt i ett hörn och den andra har stampat i deras kartonghus som jag grävde ner för att hjälpa dem på vägen med deras grävarinstinkter. Den stampade så fort jag tände lampan och kom nära buren för att försöka få den ena att sluta med sitt frenetiska grävande. Vad ska jag ta mig till? Vill ju bara att de ska må bra. Särskilt när de inte har fått må bra förut.

Annons:
jbmaea
2018-11-12 06:50
#1

Nu tände jag en ljusslinga för någon minut sedan och den ena har slutat med sitt grävande "peppar, peppar".

jbmaea
2018-11-12 06:51
#2

Bortse från tidigare inlägg. Nu började han igen….

jbmaea
2018-11-12 07:06
#3

Okej, nu pratar jag med mig själv men nu har jag tagit bort kartonghuset. Får se om de blir bättre då detta extrema grävandet (de gräver mycket i hörnen ändå) började när de hittade huset…

jbmaea
2018-11-12 07:49
#4

Nu har de slutat. Om det beror på att det blivit ljust eller att jag tog bort huset vet jag inte men nu är jag mindre orolig….

ThatPie
2018-11-12 11:29
#5

De kommer troligen alltid gräva i hörnet vad du än gör. Det är ett beteende som inte går eller är väldigt svårt att ”bli av med” när de lärt sig att göra så från ung ålder. Oftast så gör det inte detta pga stress och är väldigt avslappnade vid grävandet så det är inte så att de rent av lider av det. En håla med tunnel av något slag har vid forskning (i alla fall på en familj gerbiler, dvs små ungar) visat sig hjälpa mot beteendet, så att skapa något i den stilen skulle kunna vara värt att testa. Finns olika sätt att bygga detta, antingen i kartong, trä eller att gerbilerna själva bygger i spånet. Men jag skulle tipsa att du bygger något åt dem. Sedan kan det ta några dagar för dem att vänja sig och börja utforska det nya. Beteendet kan ändras (som du såg med mera grävning i hörnet) men ibland får man ha lite is i magen och ge dem lite mer tid. Men man får såklart testa sig fram tills man hittar vad gerbilerna själva tycker är bäst. Skulle du kunna skicka en bild på buren så skulle jag kunna ge lite mer tips på vad du skulle kunna göra/lägga in?

ThatPie
2018-11-12 11:31
#6

Att de stampar i kartongen är helt normalt. Speciellt när de är nya till buren och dig. Tog mina ca 4-5 mån innan de vande sig vid att jag kom fram till buren och rörde på mig utanför. Så stampningar är något du får vänja dig vid :)

Annons:
jbmaea
2018-11-12 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Absolut. Vet inte hur bra det syns men här är en bild jag tagit sen tidigare. Jag funderar på att köpa något som de kan klättra mer på höjden men vet inte om det är något de tycker om?

ThatPie
2018-11-12 13:11
#8

Oooh vad fin bur! Mina har ett ”torn” i trä med ett hål i på ena sidan som de gillar att sitt och kolla ut genom. Så något i den stilen kanske skulle vara uppskattat. Har även en ”avdelning” i trä mellan gräv-delen och delen med mat och sand som de gillar att sitta och spionera på, så något med lite höjd tror jag skulle vara uppskattat :) Annars skulle jag väll bara tipsa om att gräva ner några kartonger eller dess like i spånet och några som sticker upp (som jag gjort tidigare). De kanske reagerar som de gjorde inatt igen, men låt det ligga kvar i några dagar och se ifall de fortsätter att gräver mer i hörnen eller inte. Det tar som sagt ett tag innan de vänjer sig vid både en ny bur och nya leksaker :) mina satt och grävde på specifika platser i buren (dock inte hörnen) när de precis bytt från en 112L till en detolf på +200L, just för att de inte var vana vid buren. Men nu efter någon månad har de slutat helt med det!

ThatPie
2018-11-12 18:38
#9

Jag kom att tänka på, hur är ventilationen på nedre delen?

jbmaea
2018-11-12 18:45
#10

#9 Det är ungefär fem millimeter mellan de två delarna och sen är det hålet ner. Jag var osäker om det räckte men min far som hjälpte mig bygga ihop det sa att det var tillräckligt. Jag hade köpt ventilations-grej men som sagt sa min far att det inte behövdes. Sen är allt utan framsidorna i trä (får hoppas att det håller ett tag iallafall då jag inte hittade någon bra bur som var stor och utan galler) så det är inte helt igentäppt som helflaskor blir. Tror du att det är för lite ventilation?

jbmaea
2018-11-12 18:46
#11

*helglas ska det såklart stå 😅

ThatPie
2018-11-12 19:12
#12

#10 hmmm ja jag tror att det kan vara lite väl lite. Så om jag var du skulle jag antingen göra mellanrummet större (men det kan ju vara svårt pga att spån kommer ut och att gerbilerna själva kan ta sig ut om det är för stort hål) eller sätta in vad det nu är för ventilations grejer du köpt :) speciellt om det skulle bli en lika varm sommar som det var i år. Då kommer de få värmeslag där inne.

jbmaea
2018-11-12 20:55
#13

#12 Jag har pratat med pappa. Han tror att det är tillräckligt (han är snickare) men då jag är lätt orolig så lyssnar han och ska försöka göra någon slags list med massa små hål så att mellanrummet mellan de två delarna blir större och med håligheter. Om det fungerar så får jag bara ta för vana att kolla igenom buren så att de små liven inte har gjort en utrymmninsplats :D

Annons:
ThatPie
2018-11-12 21:48
#14

#13 antra att listen då kommer vara i trä? Välj då ett kompakt träslag då de annars lätt kan gnaga sönder det. Hade trälisten på mina lock neråt (mot gerbilerna) i deras gamla bur och har en hel del gnag märken på dem nu. Men de hus/avsatser/avgränsningar jag gjort i ask har hållit sig riktigt bra, även fast de är mycket mer gnagd på än locket. Skulle föreslå att ni skulle kunna använda någon typ av nät (ex putsnät), men vet som sagt inte hur de skulle kunna fästas (just för att du har en så egen byggd bur) eller om det skulle se speciellt snyggt ut. Men det kanske är något att tänka på. Annars kanske man skulle kunna fixa bättre ventilation på sidorna? Finns säkert andra som gjort liknande burar som löst det på något sätt. Själv har jag bara akvarium och en detolf.

jbmaea
2018-11-13 07:55
#16

Tänkte bara uppdater lite. Inatt har jag inte vaknat em endaste gång! Köpte hem halm igår vilket de tyckte väldigt mycket om att gnaga på. så håller tummarna att det hjälpte att ta bort kartonghuset!

ThatPie
2018-11-13 09:15
#17

Vad bra!

jbmaea
2018-11-20 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej alla djurvänner! Nu har de små odjuren bott hos mig knappt två veckor. De är så himla söta små djur och deras personligheter börja visas allt mer. Den ena är den som håller utsikt för faror och stampar relativ ofta men inte i närheten av vad han gjorde den natten jag slrev första inlägget utan någon sekund/minut och sen lugnar det ner sig. Han andra är den som tar intiativ först och sen följer han andra efter. Jag har byggt en lekhage av trä som jag kan ställa nära buren och bara lyfta bort översta glaset. Jag har gjort den något för lågt då de insåg snabbt att det finns en värld utanför men de fick vänja sig vid mina händer iallafall. De sitter kvar i handen och äter frö om jag delar det i små delar. De är fortfarande ganska rädda om man rör sig för snabbt men lugna rörelse och en vänlig röst fungerar någorlunda. Kanterna på buren är fortfarande "kul" att gräva i men de små liven har börjat inse att de kan gräva på andra sätt också. Jag har lagt in en rör av kartong som hjälpte lite och även två små "broar" som också hjälper till. Det har krävts mycket tid och tålamod att komma såhär långt på såhär kort tid men det är så värt det! Jag har låtit dem sova när de sovit och lagt tid när de naturligt varit vakna vilket har gjort att mitt sömnschema har ändrats lite men nu börjar de vänja sig vid mitt schema och jag försöker försiktigt väcka till dem på morgonen när jag vaknar.

jbmaea
2018-11-20 10:45
#19
jbmaea
2018-11-20 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20
Annons:
jbmaea
2018-11-20 10:45
#21
jbmaea
2018-11-20 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22
jbmaea
2018-11-20 10:47
#23

Blev något fel men här är sista bilden också

jbmaea
2018-11-20 10:48
#24
jbmaea
2018-11-20 10:57
#25
jbmaea
2018-11-20 11:00
#26

Sista bilden får ni klara er utan den vill inte komma med men i baksidan av buren har de grävt fram mycket av spånet därav spånet på golvet :)

ThatPie
2018-11-20 14:21
#27

#18 oh vad trevligt att höra! Och vad snabbt de har vant sig vid dig, mina tog upp mot en månad innan de lugnt satt i min hand. När de var sig vid att du rör dig runt buren så kommer de inte springa iväg vid minsta rörelse längre. Såklart kommer det alltid finnas saker som är skrämmande men de kommer ta det lite mer lugnt. Och det där med höjden på saker är något man vänjer sig vid att kolla innan efter ett tag (då alla är olika hoppiga), men ett bra mått är att göra hagar och dess like högre än 40 cm. Då det är så högt de generellt kan hoppa. När de väl har blivit vana vid dina händer i buren och förknippar dem med mat/godis så kan man börja lära dem lite trix om man tycker det är kul :P finns en hel drös med tips om vad både här och på andra platser på nätet. Vissa tycker trix är extremt roligt och andra för det mest dör att få godis, har för tillfället en av varje :P

Annons:
jbmaea
2018-11-21 10:37
#28

För er som är intresserade: här är den lilla lekhagen också. Jag ska få rör från mattor snart så då ska de också "installeras" in i hagen!

jbmaea
2018-11-21 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Försöker en gång till…

Upp till toppen
Annons: