Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 551 ggr
jbmaea
2018-10-21 10:44

Bygga en bur

Hej! Jag har funderat på att skaffa gerbiler. De flesta burar är antingen små, dyra eller med både glas och galler (jag har läst att galler inte är bra). Därför har jag nu börjat fundera på att bygga ihop en egen med hjälp av "överhylla" från Ikeas "Billy". Det jag funderar på är om ventilationen kanske blir för lite på nedre planet. Jag har tänkt följa denna videon: https://youtu.be/Qy-GKabRQdY Däremot ska jag bygga till en till på höjden så nätet blir enbart på översta. I översta ska det vara ett hål så att de kan ta sig ner till grävytan. På ovandelen ska hus, mat osv vara. Och med hjälp av skjutreglar ska jag fästa ovandelen med nederdelen. Det bra är ju att, när jag får större plats, kan jag bygga på den så att det blir dubbelt så stort. Så vad tror ni experter? Alla tips är välkomna.

Annons:
Anne.K
2018-10-21 11:48
#1

Tror den idén kan bli bra. angående ventilation till grävdelen så kan du ju lämna en springa på ett par centimeter med finmaskigt starkt metallnät som då fungerar som ventilation runt hela buren i nivå med grävdelen. (kanske dåligt förklarat, hoppas du hänger med hur jag menar? ) 

Se bara till att säkra alla skarvar som blir med metall eller liknande så att inte gerbilerna gnager hål i buren. För dom är extrema när det kommer till gnagande så alltid bra att ha säkrat ordentligt. Jag har själv byggt burar i trä till gerbiler och alltid varit tvungen i efterhand säkra med metallskenor och plattor vid skarvar då jag märker att de börjat gnaga sönder burarna, haha. Så jag rekommenderar att du gör det redan från start. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

jbmaea
2018-10-24 11:42
#2

Tack för kommentaren! Jag köpte hem ventilationsgaller med väldigt små maskor också så ska skära ut en liten del på nederdelen och sätta fast detta så att ventilationen ökar! Nu väntar jag bara på att allt ska komma hem…

Upp till toppen
Annons: