Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 938 ggr
[HejsanSvejsann]
10/7/18, 9:22 AM

Hjälp! Galna gerbiler!!

Har en vän som har gerbiler. Hon har en ganska liten bur, och även en hage som de får springa i ibland. Men nu har gerbilerna blivit helt galna och när man öppnar locket till buren hoppar de ut. Så är det även i hagen. om man sätter ner de i den så hoppar de bara ut direkt. De är inte rädda, man kan hålla i dem, men de verkar ha lite överskottsenergi. Vad ska hon göra? Gerbilerna kan ju inte slappna av i hagen heller. Hon tänkte köpa största samla lådan på Ikea men den kommer de lätt gnaga sönder så hon vågar inte ge en sån. Någon som vet hur man löser det här?

Annons:
Novachan
10/7/18, 9:52 AM
#1

Köp ett stort akvarium, ge mycket grävmaterial och saker de kan gnaga på.

Hur vet hen att de kommer gnaga sig ur samla-lådan? Ger hen dom plast?

Det finns fler lösningar på hagar som gerbiler inte kan hoppa ur så kolla in det med

[HejsanSvejsann]
10/7/18, 10:10 AM
#2

Hon vet att de gnager massor pågrund av att de har gnagt sönder sin vattenflaska flera gånger, självklart ger hon dem inte plast.

ThatPie
10/7/18, 11:52 AM
#3

#2 visas är riktiga vattenflasks gnagare, men det behöver inte alltid betyda att de kommer gnaga sönder en eventuell plast låda. Det är även lättare för den (pga flaskans form) att få grepp att gnaga än i ex en samla låda. Samla lådorna är ju något inåtbuktade på kanterna, så om hon är orolig att de skulle börja gnaga där kan hon ju leta upp en låga med helt platta sidor? Finns inte så mycket att få grepp på då :) Vad är det för hage hon använder sig av? Är det att de faktiskt hoppar över den eller klättrar de bara?

[HejsanSvejsann]
10/7/18, 1:21 PM
#4

3# det är en hage som de inte lyckas hoppa över utan de klättrar. Men hennes gerbiler blir liksom aldrig lugna oavsett vad man gör med dem, men har tipsat henne om att i alla fall testa samla lådan så får vi se sen om det funkar.

Novachan
10/7/18, 1:50 PM
#5

#4 Låter som en bra början. Med stort akvarium menade jag förstås ett akvarium som är större än nuvarande bur, men det förstod du nog. Jag vet inte hur hagen är konstruerad, alltså hur de klättrar upp för den, men den vara med platta väggar som inte finns något för gerbilerna att greppa tag i. Du får gärna beskriva mer om hur deras nuvarande hage ser ut

[HejsanSvejsann]
10/7/18, 5:24 PM
#6

#5 Hagen är av galler, jag har en likadan men mina gerbiler klättrar inte alls lika mycket. Känner mig lite dum, känns som om det enda rätta är att bara köpa ett större akvarium, men jag tvivlar på att hennes föräldrar orkar köpa ett nytt. Men hon ska i alla fall köpa en samla.

Annons:
ThatPie
10/7/18, 5:35 PM
#7

#7 gerbiler är ju små djur med väldigt distinkta personligheter så hur och vad de gör kan variera väldigt mycket mellan individ till individ :) Till exempel så är ena av mina tjejer väldigt social och lätt springing och vill hela tiden vara med och utforska. Medan min andra är väldigt försiktig och håller sig till handen när man håller i henne. Så länge gerbilerna trivs och mår bra i en samla! Ett akvarium är ju oftast trevligare då man lite lättare ser gerbilerna och de oftast smälter in mer. Men en samla kan vara lika bra om det är det man har tillgång till! Sedan kan hon ju hålla utkik på blocket ifall någon säljer ett akvarium billigt där, för man kan ju alltid byta om man skulle vilja i framtiden!

Upp till toppen
Annons: