Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 707 ggr
brunasmulan
2018-09-02 20:18

Vad bör göras direkt efter ena gerbilen har döt?

Ida dog tyvär min sjukling. Min lilla Yuki släppte banden och lämnade oss. Efter en tuff kamp så¨har hon dock lämnat kvar rumskamraten.  Hon är 2,5 år gammal och är väldigt agresiv mot andra. När jag passade en väns gerbiler så var jag alltid tvungen att bytta kläder inanjag kunde ens röra peppar ( rumskamraten). Dock så har hon tidigare vissat teken på att hon inte gillar att vara stjälv. När jag har lyft upp den ena har hon blivig väldig orolig i buren och nästan försökt ta sig ut till oss på egen hand. Har ni några tipps på vad man ska göra i dena sitvationen. Bör man skaffa en ny kompis eftersom dem inte helst ska bo mindre än två. Eller ska man akseptera det hela och spendera extra mycket tid och kärliek med den ena (villket man skälvklart ska göra oavset)?. 

En annan fråga är ifall man bör städa buren nu direkt efter. Yuki låg inte död i buren mer än kanse två minuter. Vill nämligen inte stöka till och förstöra för ruimskamraen. Jag vet att bakterier mm kan spridas i buren efter den sjuka men sammtidigt så är det sent och hon är väldigt trött. 

Är tacksam för alla svar kring ämnet!!

Annons:
Anne.K
2018-09-03 12:45
#1

Du behöver inte städa buren om inte den döda gerbilen legat länge i buren innan den hittades. Så ska det nog inte vara någon fara.

Angående sällskap så är ju din kvarvarande gerbil rätt gammal och skulle kunna gå själv sista tiden om du tror att hon skulle må bra av det. Men om du är villig att fortsätta med gerbiler så kan du skaffa en/två bebishona/-or som kompis. (vuxna är ingen idé då det bara kommer bli slagsmål). Honorna som du köper in bör inte vara äldre än 5-6 veckor om ihopsättningen ska lyckas bra (7-8 veckor kan funka också, men kan bli kämpigare). Honor är väldigt revirshävdande och kan vara luriga att föra samman. 

Och då är det viktigt att köra på delad bur metoden. Inte bara släppa ihop dom.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Frejabullen]
2018-09-06 13:17
#2

Städa buren direkt! Om din gerbil var sjuk kan det ju kanske smitta!

Anne.K
2018-09-06 19:26
#3

#2 den levande gerbilen är i såfall redan troligen smittad om den som dog hade något sådant. Så har den i så fall blivit smittad innan kompisen dött.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: